Bjørn Kjos: – Håper vi blir tilgitt

Norwegian-sjef Bjørn Kjos beklaget til alle passasjerer på en pressekonferanse torsdag morgen.

Norwegian-sjef Bjørn Kjos beklaget til alle passasjerer på en pressekonferanse torsdag morgen. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Norwegian-eier Bjørn Kjos sier han har full forståelse for at kundene blir frustrerte og forbannet når fly blir kansellert, men kan ikke garantere at det ikke vil skje igjen.

DEL

Norwegian visste allerede i desember at det ville være pilotmangel i sommer, likevel måtte flyselskapet kansellere over 18 flyginger forrige helg.

– Vi har hatt samme driftsopplegg i år som vi har hatt siden 2002 og det har fungert i 14 år. Det ville fungert i år også ettersom vi leide inn fly for å dekke mangelen, men vi forventet ikke at folk ville slutte å selge fridager, sa Kjos på en pressekonferanse torsdag.

Norwegian-ledelsen og pilotenes fagforening møttes onsdag til krisemøte som følge av pilotmangelen, og etter åtte timer med forhandlinger var de enige om en ny overtidsavtale som gjelder ut året.

Kan skylde på seg selv

– Du skal alltid prestere det beste du kan for å gi et godt tilbud til de reisende. Og det er klart at når folk har gledet seg til ferie i et halvt år og reisen blir kansellert, er det ikke vanskelig å forstå den frustrasjonen. Vi ville vært ganske forbannet og frustrerte alle sammen, sier Kjos.

Han understreker at situasjonen er beklagelig og at selskapet har gjort alt de kan for å unngå disse omstendighetene, men at for lav bemanning og streik i Frankrike gjorde at det skar seg.

– Ja, vi har oss selv å skylde for en god del av det som har skjedd, men det er nesten umulig å garantere, som det europeiske luftrommet har blitt, at det ikke blir kanselleringer, sier Kjos.

Norwegian-sjefen håper nå at kundene tilgir dem.

– Vi skal i hvert fall gjøre alt vi kan for å få kundene fram, forsikrer han.

275 nye piloter

Avtalen som kom på plass onsdag innebærer blant annet at det vil bli ansatt minimum 50 nye piloter i Skandinavia, noe fagforeningen var fornøyde med å få gjennomslag for. Kjos på sin side mener dette ikke er noe nytt.

– Vi ansetter 275 piloter i år til forskjellige områder, og dette har vært planen siden desember, sier Kjos, og understreker at ansettelsene ikke har vært noen hemmelighet.

Halvor Vatnar, fagforeningsleder for pilotene, sier dette ikke stemmer.

– Han har jo behov for å redde ansikt, overfor publikum og eiere. Men det er feil det han sier. Det var tross alt seks ukers varslingsfrist på oppsigelsen av fridagsavtalen, og hadde det vært snev av sannhet i det Kjos sier kunne han bare tatt kontakt med oss, så ville ikke dette ha vært noen sak, sier Vatnar til NTB.

Kritikk

Det har vært en tøff måned for Norwegian. Ikke bare måtte de kansellere flyginger i helgen, de opplevde også et stort fall på børsen som følge av brexit og det britiske selskapet Norwegian Air UK nektes midlertidig flytillatelse til USA. For å nevne noe. Mange har kritisert Kjos for ikke å være tilstedeværende når det stormer som verst.

– Lørdag satt jeg på et kontinentalt fly. Vi har en driftsorganisasjon, og jeg skal jo egentlig ikke ned i driftsorganisasjonen. Jeg var også blant annet i Brussel for å hindre alle disse ville streikene, som jeg kaller det, som hindrer flytrafikken, sier Kjos.

Om turen til Brussel ga gjennomslag, er vanskelig å si.

– Det er et langt lerret å bleke, men det er satt høyt oppe på kartet. Nå tar jeg tallene ut av hodet, men det er beregnet at disse streikene har kostet cirka 18 milliarder euro, sier Kjos.

Artikkeltags