Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Betaling på offentlige toaletter
– En summer mener at offentlige toaletter bør koste noe. Og kommer med betalingsløsninger som å laste ned en app på mobilen og skanne en QR-kode og så har man betalt. Hun kan jo prøve å forklare mange eldre hva en app og en QR-kode er for noe. Mange eldre ville sett rart på henne. Det bør komme et myntapparat. Man kan ikke stenge ute alle eldre og andre som ikke er flinke med mobil.
Tommy Nilsen
For oss som endringer i samfunnet går hus forbi!
– Det som en gang het Bergens Parkeringsselskap AS har noen klart å dele opp i minst to selskaper, som selvsagt har hver sine direktører og administrasjon. Noe må man bruke penger på.
Det ene er Bymiljøetaten og det andre er Bergen Parkering AS. De har hver sine områder å kreve parkeringsavgift for og man må være godt orientert for å vite hvem som skal ha avgiften.
Betaler man til feil app så får man bot og på den måten betaler man både avgift og bot. Tenk om disse to apper kunne samarbeide eller at områdene det gjelder var tydelig merket.
Hilsen lett frustrert gamling
Svar: Bergen Parkeringsselskap var et kommunalt selskap opprettet i 1974 for å forvalte og ta hånd om parkering på offentlig grunn. Etter hvert ble det innført nye lovkrav som gjorde det nødvendig å skille offentlig forvaltning (beboerparkering, HC-parkering m.m.) og kommersiell, konkurranseutsatt parkering (p-hus som ByGarasjen, KlosterGarasjen m.m.). Derfor ble det dannet et eget selskap i 2011, Bergen Parkering AS, som den gang hadde drift av kommunens kommersielle parkeringsanlegg som hovedvirksomhet. All parkering på offentlig vei er det nå Bymiljøetaten i Bergen kommune som har ansvar for. Mye har skjedd siden 2011, både på det kommunale planet og det kommersielle planet. Introduksjonen av digitale appløsninger for betaling av p-avgift har for mange gjort parkeringsreisen lettere. Vi vet at det kan være vanskelig å navigere i parkeringsjungelen, derfor har både Bergen Parkering AS og Bymiljøetaten fokus på lett tilgjengelig informasjon. På alle Bymiljøetatens p-områder finner man betalingsutstyr som skal være tydelig merket med Bergen kommune, og hvilken app som skal brukes. Bergen Parkering AS har alltid flere informasjonsplakater om hvordan man kan betale for seg, enten man foretrekker å bruke mobilen eller p-automat, på alle sine p-områder. I tillegg er Bergen Parkering AS tilgjengelig på døgnåpen telefon alle dager, hele året.
Vennlig hilsen fra
Bergen Parkering AS
og Bymiljøetaten
Øyne som ser
– Det er alltid så vakkert å lese innleggene fra Jarle Johannessen, Loddefjord.
Dagens utrolig fine «Hadde øynene kunnet se» var slik at jeg fikk klump i halsen over hans fantastiske måte å formidle noen av sine inderlig kloke følelser og dype tanker. De gir meg alltid grunn for å lese hans innlegg mer enn én gang. Takk til deg du kloke, gode, sensitive medmenneske. Om noe menneske kan lære fra seg verdien av takknemlighet over alt som mange av oss tar for gitt, er Jarle Johannessen et slikt menneske, føler jeg. På en merkelig måte har dette flere ganger gjentatt seg: når jeg har savnet hans innlegg og registrert at det kan gå lenge mellom hvert av disse, har det dukket opp noe i BA bare noen dager etter jeg har tenkt ... for å si det slik.
Takk, Jarle Johannessen. Dagen blir enda mer verdifull enn da jeg sto opp i dag, etter å ha gitt meg selv tiden det tok å lese dine vakre refleksjoner.
Fra en leser med øyne som ser, ører som hører – til tider så altfor mye av begge deler!
Ingjerd Hatland, sentrum
Fantastiske Lush
– Utrolig trist å høre at Lush er konkurs. De har helt fantastiske produkter – uten syntetiske og miljøskadelige stoffer, noe vi burde hatt mye mer av! Håper inderlig noen finner ut at de vil drive konseptet videre. Det er produkter som dette vi trenger i det grønne skiftet!
Ågot Nilssen
Les flere summetoner her: Barnehager er ikke en oppbevaringsplass