Dekket feil med teip

Bruktbilen hadde defekte bremser, men det oppdaget ikke kjøperen fordi varsellampen for bremsefeil var dekket over av en teip-bit!

Bruktbilen hadde defekte bremser, men det oppdaget ikke kjøperen fordi varsellampen for bremsefeil var dekket over av en teip-bit! Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Forbrukerrådet får 10.000 bilklager i året. Her er en av de mer originale.

DEL

Mange av klagesakene handler om feil som selger kjente til, eller burde ha kjent til, og ikke sa ifra om.

Et ferskt vedtak (18/848) fra Forbruketvistutvalget (FTU) viser at bilselgere har ansvar for feil og mangler, også for en delebil til 13.000 kroner.

Vedtaket gjelder en Oslo-dame som følte seg lurt av selger etter at bilen ble nektet EU-godkjenning rett etter handelen. Årsaken var blant annet defekte bremser. Det ergret henne særlig at varsellampen for bremsefeil var dekket over av en teip-bit.

Skulle hun få bilen på veien, kom det til å koste mer enn det hun hadde betalt for den.

Selgeren mente at kjøper bare kunne skylde seg selv. Bilen var gammel, solgt billig og i avtalen stod det at det var en delebil – et reparasjonsobjekt.

«Som den er»

Damen klaget saken inn til Forbrukerrådet for megling. Den ble til slutt løst med vedtaket i Forbrukertvistutvalget.

I FTU-vedtaket står det at forbeholdet til selger må forstås som et «som den er»-forbehold, siden vilkår som er dårligere enn det som følger forbrukerkjøpsloven, ikke gjelder.

Det betyr blant annet at du som forbruker kan klage på feil som selger burde kjenne til. Det at du oppdager at bremsene er ødelagt rett etter at du har overtatt bilen, er en slik feil.

Vedtaket viser at du som forbruker kan forvente at en profesjonell selger har satt seg inn i bilens tilstand, også når bilen er billig. Det viser også at selger ikke kan se bort fra opplysningsplikten ved å dekke seg bak andre forbehold enn at den «selges som den er»:

FTU mente at selger hadde forsømt sin opplysningsplikt, og ga den uheldige bilkjøper fullt medhold i å få tilbake pengene. Hun fikk også dekket ekstrautgifter hun hadde hatt.

Strenge krav

– Vi ser ofte i klagesaker at selger skriver at bilen er solgt som delebil eller reparasjonsobjekt. Dette fritar, ifølge vedtaket, ikke selger fra klageansvar, sier regiondirektør Helga Skofteland ved Forbrukerrådet .

– Det er ekstra strenge krav til selgers opplysningsplikt i forbrukerkjøp. Det er en trygghet for bilkjøpere. Du skal ikke bli lurt, selv om bilen er gammel og avtalen full av forbehold.

Her kan du lese mer om de rettighetene du har som brukbilkjøper

Artikkeltags