Dette skal du ha på nesen i år

Marianne Støldal Horvei og Irene Vinje Steinslid ser etter solbriller som de føler seg vel i, og som sitter godt på. Her har de funnet hver sitt par med Gucci som de ikke tørr å sjekke prisen på.

Marianne Støldal Horvei og Irene Vinje Steinslid ser etter solbriller som de føler seg vel i, og som sitter godt på. Her har de funnet hver sitt par med Gucci som de ikke tørr å sjekke prisen på. Foto:

Av og
Artikkelen er over 5 år gammel

Sjekk ut hvilke solbriller du må ha for å henge med på moten – og for å beskytte øynene.

DEL

– Tenk om vi var så rike at vi kunne ha hatt alle disse, sier Marianne Støldal Horvei til venninnen Irene Vinje Steinslid.

De to er på Øyeoptikk Teiglands solbrillemesse for å sjekke ut sesongens solbriller, og har lagt sin elsk på hvert sitt par med solbriller fra Gucci.

– KVALITET KOSTER MER

De to mener det viktigste med solbriller er at man føler seg vel i dem, og at de sitter godt. Det mener de man gjerne må betale litt ekstra for.

– Man vil jo ha noen gode, sier Horvei.

– Noe ordentlig og gjerne litt tidløst, skyter Steinslid inn.

Akkurat hvilket merke solbrillene kommer fra spiller ikke så stor rolle, men begge mener man må ut med litt mer for å få kvalitet.

– De fra billigkjedene sitter ikke på, sier Steinslid.

– DE FLESTE VELGER KLASSISK

Kommunikasjonssjef i Specsavers Arild Kjærnli, forteller at store solbriller ser ut til å holde stand også i år. Gjerne i klassiske mørke farger som svart eller brun, men som likevel blir lagt merke til.

Specsavers har hatt stor suksess på salg av nordiske merker som Tiger of Sweden og Sand. Årsaken mener Kjærnli er at disse er tilpasset nordiske ansikter.

ULIKE BRILLER TIL ULIKE AKTIVITETER

– Mange opplever at briller fra eksempelvis Italia, ofte blir for små til våre store nordiske ansikter, sier han.

Ifølge Kjærnli kjøper man også flere par med solbriller. Man velger ulike briller til ulike antrekk og aktiviteter.

– Folk kler på seg briller på samme måte som resten av antrekket. De typiske cafe-brillene må man ha, og gjerne et par ekstra til mer sportslige aktiviteter, sier han.

Markedssjef i Krogh Optikk, Anne Krogh Ankerstad er enig.

– Det selges mye Ray Ban, som har mange klassiske modeller og passer alle målgrupper. Likevel ser vi en økende trend rundt sportssolbriller, sier hun.

Hun mener folk har blitt mer bevisst på å finne riktige solbriller til ulike aktiviteter, og med et økende fokus på helse og sport følger også solbrillemoten.

– Det passer dårlig med designerbriller som Gucci, i langrennsløypen. De siste årene har vi solgt masse solbriller fra Oakley som har en mer sporty look, forklarer hun.

SKAL BESKYTTE

For folk flest betyr solbriller mer enn bare mote og tilbehør mener markedssjefen. Solbrillen må beskytte godt mot skarp sol og uv-stråler.

– De fleste er opptatt av å ta vare på synet og beskytte øynene, da velger man ofte å investere i et par solbriller som holder god kvalitet, sier Krogh Ankerstad.

Hun legger til at det også er viktig å huske på solbriller til barna.

– De skal tross alt ha øynene hele livet og da hjelper det lite med billigmodeller hvor glassene faller ut, sier hun.

Selv om merkebriller koster mer, mener venninnene Horvei og Stenslid at man da også tar bedre vare på dem. De har begge allerede hvert sitt skikkelige par med solbriller, fra henholdsvis Versace og Prada, men ser ikke bort i fra at det vil bli et par til for årets sesong.

Artikkeltags