Femsifrede nummer flår deg

Det kan koste deg skjorten å ringe femsifrede telefonnummer, også til offentlige aktører.

Det kan koste deg skjorten å ringe femsifrede telefonnummer, også til offentlige aktører. Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Både private og offentlige aktører bruker telefonnumre som er svindyrt å ringe til, uten å opplyse om det.

DEL

Oppdatering: Etter at vi publiserte denne saken, kom en våken leser med dette tipset på BAs Facebook-side: Prøv nettsiden www.tlfnr.com. Her finner man vanlige, åttesifrede numre som kan brukes i stedet for de femsifrede.

Stadig flere aktører og offentlige instanser tar i bruk femsifrede telefonnummer som skal være lett for deg å huske. Men det du kanskje ikke var klar over, er at disse numrene kan svi godt på telefonregningen.

Prisene på slike spesialnummer fastsettes av teleoperatørene og varierer ut i fra hvilke selskap man har, om man har fasttelefon, mobil, abonnement eller kontantkort. Det er heller ikke inkludert i ringeminuttene man har i abonnementet.

At man kan regne med å betale opp til 3 kroner per minutt, er noe å tenke på når man sitter i ventekø for å komme gjennom. Tellerskrittene ruller nemlig da også.

MÅ OPPLYSES

– Noen får seg en overraskelse når de ser telefonregningen, og er usikre på om aktøren de ringer som tjener penger på telefonsamtalen, men slik er det ikke. Det er det teleselskapene som gjør, sier Pia Kleppe Marken i Forbukerrådet i for Hordaland og Sogn og Fjordane.

Ifølge Marken får Forbrukerrådet mange henvendelser fra publikum som undrer seg over hvordan man finner prisene som gjelder.

– Problemet ligger i at prisene varierer ut i fra hvilke teleoperatør man har. Men det skal være opplyst på nettsiden til den man ringer at det er et dyrere nummer med egne priser fastsatt av teleoperatøren, sier hun.

Selv har også Forbrukerrådet et femsifret nummer.

– Vi opplyser tydelig på vår nettside at det gjelder egne priser for dette nummeret, forklarer Kleppe Marken.

Hun legger til at det er mulig å sende en klage til Forbrukerombudet, men at man ikke vil kunne få tilbakebetalt penger man har brukt på å ringe femsifrede telefonnummer.

FRITT MARKED

– Vi er kjent med problemstillingen rundt prisene på femsifrede nummer, sier seniorrådgiver i Post- og Teletilsynet (PT) Johannes Vallesverd.

– Det er lite fokus og konkurranse, og det er en av grunnene til at vi kunngjør prisnivået på telepriser.no, sier han.

Ifølge Vallestad er det per i dag tildelt 1108 femsifrede nummer.

For å ha et femsifret nummer må man betale en årlig avgift til PT på opp til 125 000 kroner, alt etter hvilke nummer man har, i tillegg til prisen fra teleleverandøren.

Eksempler på aktører med femsifret nummer:

  • Bergen kommune: 05556
  • Politiets fellestjeneste: 02800
  • Helse Bergen: 05300
  • DNB: 04800
  • Viking redningstjeneste: 06000

– IKKE ETTERSPURT

Selv om alle femsifrede nummer blir viderekoblet til et vanlig telefonnummer, som det er mye billigere å ringe til, er det svært mange bedrifter som heller ikke oppgir hvilket nummer dette er.

En av dem er Bergen kommune.

– Grunnen til at vi har nummeret er for at det skal være lettfattelig for publikum, sier kommunikasjonsdirektør i Bergen kommune Eva Hille.

På bergen.kommune.no står det ingen informasjon om at det gjelder egne priser ved nummeret. Heller ikke informasjon om alternativt nummer.

– Det kan godt tenkes at vi burde gjort det og det vil vi ta opp til ny vurdering. Vi har vært opptatt av er at hjemmesiden skal være brukervennlig, forklarer hun.

Ifølge Hille har Bergen kommune ikke mottatt henvendelser om saken tidligere.

Også teleselskapene har femsifrede nummer.

– KOSTER PENGER

Eksempelvis er 05050 telefonnummeret til NetComs kundeservice, og Telenor har 09000 til sitt kundesenter. Her gjelder det egne priser.

På spørsmål om hvorfor det er så dyrt å ringe femsifrede spesialnummer svarer teleselskapene noe kryptisk.

– En rekke spesialnummer har innebygde tjenester som koster penger å utvikle, men vi vurderer fortløpende prisnivået, svarer kommunikasjonsdirektør i NetCom, Severin Roald.

På samme spørsmål, svarer Telenor som følger i en e-post:

–Ved anrop til femsifrede nummer vil det være flere ledd involvert i oppsettet av samtalen. Det legges som regel på spesiell funksjonalitet ved oppsettet, for eksempel at samtalen rutes til en ledig kundebehandler eller til ulike lokale kontorer avhengig av hvor man ringer fra eller når på døgnet man ringer. Slik ekstra funksjonalitet gjør at samtalen blir dyrere enn om du ringer til et vanlig åttesifret nummer.

Artikkeltags