Her er dommen over Hellstrøm-rettene

Tre ferdigretter så langt, med ni i vente. Er ferdigmaten til Hellstrøm sunn?

Tre ferdigretter så langt, med ni i vente. Er ferdigmaten til Hellstrøm sunn? Foto:

Av
Artikkelen er over 5 år gammel

Kunne med fordel inneholdt mer grønnsaker.

DEL

Tre av de nye ferdigrettene til mesterkokk Eyvind Hellstrøm er akkurat kommet i butikk. Ni til er i vente.

Nå skal nordmenn fristes med enda en serie ferdigmatprodukter, denne gangen i en noe mer «snobbete innpakning» i form av; Cocotte med lam, Fransk fiskegrateng og Ovnsbakt svinenakke.

Produsenten er franske Fleury Michon og fortrinnet skal ifølge Hellstrøm være at rettene er sunne, smakfulle og gode, i tillegg til å være uten konserveringsmidler og tilsetningsstoffer.

– Ingenting slår mat laget fra bunnen av, men skal man først spise lettvint og raskt burde i hvert fall maten være god, smakfull og sunn, sier han selv i pressemeldingen.

Vi fikk to ernæringsfysiologer til å si sin mening om ferdigrettene til Hellstrøm. Han påstår de er sunne, men stemmer det?

– OPPTATT AV KVALITET OG RÅVARER

– Generelt er Hellstrøm opptatt av kvalitet og bruk av råvarer, noe som også vises i disse ferdigrettene. Men alle rettene kunne med fordel inneholdt mer grønnsaker, særlig da mesterkokken selv sier på TV at han er opptatt av å få både barn og voksne til å øke frukt- og grøntinntaket. Hellstrøm gir selv forslag til grønne sideretter på pakningen til ferdigrettene, men et poeng med ferdigmiddagene er vel at man skal kunne spare tid og nettopp «slippe» å stå på kjøkkenet å kutte opp ingredienser? sier ernæringsfysiolog Silje Bjørnstad.

Også ernæringsfysiolog i Somebody.no, Camila Andersen, mener mat fra bunnen av er å foretrekke, men hun åpner allikevel opp for «en Hellstrøm»

– Jeg liker best den delen av Hellstrøm som inspirerer meg til å lage mat fra bunnen, sier ernæringsfysiolog Camilla Andersen i Somebody.

Hun har fulgt programmene til Hellstrøm og mener han har god påvirkning.

– Etter å ha fulgt programmene hans, er det blitt usedvanlig langt mellom posebruken hos oss, men jeg innser jo at det finnes noen anledninger hvor en ferdigrett er hendig og da er det jo fint at Hellstrøm vil utvide tilbudet når det en dag skulle knipe med tiden. Jeg syns han utfordrer industrien til å lage bedre retter og han innrømmer jo at en salat ved siden av er å foretrekke.

TID TIL MATLAGING

Samtidig som han kommer med dette alternativet syns jeg det er veldig viktig at vi tar oss tid til å la måltidene og matlaging få plass i livet vårt. Særlig for småbarnsfamilier, som både trenger samholdet måltider representerer og at ungene lærer å lage mat.

Camilla forteller at hun har problemer med å servere ferdigmat til barna sine, men dersom det kniper en dag vil hun vurdere «en Hellstrøm»

– Jeg syns Hellstrøm gjør en formidabel jobb i fht å skape bedre matvaner hos det norske folk. Spesielt når han greier det kunststykket å få barn til å smake og like, som vi foreldre vet kan være en utfordring.Rettene er ikke ernæringsmessig nødvendigvis bedre enn andre retter, men så skal ikke maten vurderes utfra slankeperspektiv heller. Mat er ikke forbehold dem som skal ned i vekt.

MER SALT, FETT OG KALORIER

Her har Andersen sammenlignet fiskegratengen til Hellstrøm «Fransk fiskegrateng»fra Fleury Michon med « Fiskegrateng» fra Lofoten.

– Lofoten fiskegrateng har (per 320 g som er Hellstrøms størrelse): 537 kcal, mens Hellstrøms fiskegrateng har 589 kcal, Lofoten har 27.8 g fett, Hellstrøm 41.6 g, Lofoten har 37 g protein, Hellstrøm har 21 g, Lofoten har 34.6 g karbohydrater, Hellstrøm har 43 g.

Hellstrøms fiskegrateng gir 2.9 g salt per rett, mens Lofoten ikke oppgir salt. Anbefalt maks daglig inntak av salt er 5 g for voksne. En ferdigrett bidrar altså med over halvparten av maks anbefalt saltinntak.

TESTET TRE RETTER

Ernæringsfysiolog og journalist Silje Bjørnstad i Side2.no har kommentert Hellstrøms nye ferdigretter under:

1. COCOTTE MED LAM & gratinerte grønnsaker

Kcal per porsjon: 496

Hovedingredienser: 24 prosent pastinakk, 18 prosent lam.

Inneholder blant annet: olivenolje, razel hanout, paprika, aubergine, emmentale-ost, fritert løk, squash, lammekraft og créme fraiche.

Næringsinnhold: Fett: 29 gram fett hvorav mettet 13 g

Karbohydrater: 23 g hvorav sukkerarter 15 g

Fiber: 6.4 g

Proteiner: 32 g

Salt: 2.2 g

Tilberedning: Stekeovn eller mikroovn.

Kommentar: – En gjennomsnittlig middagsporsjon bør ligge på rundt 450 - 550 kilokalorier, så kaloriinnholdet i retten er helt OK.Synes også det er en grei fordeling av næringsstoffene med bra innhold av protein og fiber. Men nesten halvparten av fettet er mettet fett, så med tanke på anbefalingene fra Helsemyndighetene skulle jeg gjerne sett en større andel av umettede fettsyrer fremfor de mettede fettsyrene. Hovedingrediensen er faktisk pastinakk (24prosent) og retten inneholder også paprika (3,7 prosent) og aubergine (3,5 prosent). Dette er bra, men det hadde vært enda bedre om innholdet av for eksempel paprika og aubergine hadde vært noe høyere slik at en tredjedel av retten hadde bestått av grønnsaker.

2. FRANSK FISKEGRATENG med klippfisk

Kcal per porsjon: 589

Hovedingredienser: Vann, 18 prosent klippfisk

Inneholder blant annet: potetflak, emmental-ost, creme fraiché, risstivelse, kavring.

Næringsinnehold: Fett: 42 gram hvorav mettet fett: 14 gram

Karbohydrater: 30 gram hvorav sukkerarter 6,7 gram

Fiber: 3,8 gram

Proteiner: 21 gram

Salt: 2,4 gram

Tilberedning: Stekeovn eller mikroovn.

Kommentar: - Ifølge ingredienslisten inneholder denne fiskegratengen 18 prosent klippfisk (saltet torsk) så innholdet av fisk kunne med fordel vært høyere. Dette ville også ha bidratt til et høyere proteininnhold i hele retten. Retten inneholder mye fett, men det er positivt av mesteparten av dette fettet er av den sunne typen. Innholdet av grønnsaker kunne gjerne vært høyere. Dette ville også ha bidratt til et høyere fiberinnhold da denne retten inneholder en god del mindre fiber sammenlignet med de to andre ferdigrettene.

3. OVNSBAKT SVINENAKKE i Armagnac-saus aprikos & svisker

Kcal per porsjon: 675

Hovedingredienser: 53,4 prosent potetpuré og 46,7 prosent svinenakke.

Inneholder blant annet: svisker, kalvekraft, selleri, timian, laurbær, armagnac, aprikos.

Næringsinnhold: Fett: 37 gram hvorav mettet fett: 22 gram

Karbohydrater: 50 gram hvorav sukkerarter 18 gram.

Fiber: 9 gram

Proteiner: 32 gram

Salt: 2,9 gram

Tilberedning: Vannbad eller mikroovn.

Kommentar: – Dette er ikke akkurat slankemat, men så presiserer vel Hellstrøm at disse ferdigrettene heller ikke er tenkt for å bli markedsført som noe slankekost. Retten scorer høyt på fiberinnhold, men også her er det lite grønt. Med potetpuré som hovedingrediens (53,4 prosent), i tillegg til sviskepuré og tørkede aprikoser, så kunne man gjerne ha økt innholdet samt hatt større variasjon av grønnsaker i denne retten.

HVA SYNES DU?

Er det slik at ferdigmatindustrien virkelig har tatt rotta på oss alle når de til og med får med seg mannen som ikke engang gir Grandiosa til bikkja si på laget?

Beviser dette bare at alle kan kjøpes for penger eller ligger det et ærlig og redelig forsøk fra Hellstrøm på å få nordmenn til å spise god og sunn mat selv om vi har dårlig tid?

Artikkeltags