Moods of Norway satser på barneklær

Økonomidesigner Jan Egil Flo og gründer og designer Simen Staalnacke i Moods of Norway i Grieghallen i Bergen i dag.

Økonomidesigner Jan Egil Flo og gründer og designer Simen Staalnacke i Moods of Norway i Grieghallen i Bergen i dag. Foto:

Artikkelen er over 5 år gammel

– Moods of Norway kunne solgt hva som helst. Laks, for eksempel.

DEL

Det sier økonomidesigner Jan Egil Flo i Moods of Norway.

BA kan i dag bringe en verdensnyhet om hvor Stryn-gründerne vil gå videre med motesuksessen Moods of Norway.

– Vi kommer til å lansere en egen linje med barneklær, sier Simen Staalnacke til BA.

– Når skjer dette? Blir det i år?

– Vi jobber med dette nå. Vi holder på å tegne. Barneklærene kommer så fort som mulig, sier Staalnacke.

– VESTLANDSK VETT

Å få til en solid drift i selskapet, satse videre i utlandet og åpne flere egne butikker er fokus i Vestlands-selskapet fremover.

Torsdag fortalte de 407 deltakere på Vestlandskonferansen i Grieghallen om veien «fra nachspiel til internasjonal merkevare».

Stryn-guttene kom på idéen til Moods of Norway på et nachspiel på Hawaii. I dag er de etablert i motemarkedet i flere land.

– Gode idéer, kombinert med litt av det der, du vet, gode, vestlandske vettet, har slått an både i Norge og utlandet, sier Staalnacke til BA.

Gründerne fra Stryn har hatt knallsuksess i hjemlandet, og føler at de er i ferd med å nå taket i Norge. De har fått fotfeste i USA, men her er det store muligheter for å vokse.

– Nå skal vi konsolidere selskapet og satse videre i utlandet, sier Jan Egil Flo.

Han har tittelen økonomidesigner.

– Alle liker den tittelen. Utenom revisoren, ler Flo.

PARFYMER OG KLOKKER

Han forklarer at tanken bak Moods of Norway er å ta en stemning, legge til noe norsk og koble det til et produkt.

– Vi kan lage hva som helst. Vi kan lage Moods of Norway Laks. Når vi valgte klær er det fordi det er i det markedet det er lettest å skape et merkevarenavn raskt, sier Flo.

Moods of Norway lager i dag først og fremst klær, men selger også vaffeljern, parfymer og klokker.

Det neste nå blir altså barneklær. For noen år siden laget selskapet noen barneklær, som ble solgt i butikken hjemme i Stryn i liten skala.

Moods of Norway er kanskje mest kjent for de svært fargerike cocktail-dressene sine.

– Hvis noen går i en crazy dress på gaten i Losa Angeles, så tipper de at det er en Moods-dress. I Norge eier vi dette utrykket, i USA er vi begynt å eie det, forteller Flo.

– Men økonomien i disse crazy cocktaildressene, den er helt død. Det er nesten ingen penger å tjene. Vår mest solgte dress er en svart dress, sier økonomidesigneren.

– NORSK NAIVITET

Staalnacke og Flo snakket om veien «fra nachspiel til internasjonal merkevare» på Vestlandskonferansen i Grieghallen i går.

– Idéen til Moods of Norway ble egentlig født på en nachspiel på Hawaii, sier Staalnacke.

– Hvor mye hadde dere jobbet med strategi og markedsanalyser før dere gikk i gang?

– Vi jobbet ett år med en strategi. Vi kunne analysert oss vekk fra hele idéen. Hele veien har vi hatt kort vei fra idé til handling.

– Vi har gitt gass og fulgt magefølelsen. Det er vårt råd til andre også. Vi tror vi har kommet langt med en god dose norsk naivitet, sier Staalnacke til BA.

I dag har Moods of Norway 250 butikker i 14 land. Selskapet har 400 ansatte. I fjor solgte selskapet for 330 millioner norske kroner. 70 prosent av inntektene kom fra salg i egne butikker.

– Jo lenger vekk vi reiste fra Norge, jo tydeligere ble det for oss hvor eksotisk det norske er. Det var bakgrunnen for idéen som ble Moods of Norway, sier Staalnacke.

– RARE HUNDER!

– Vi fikk 160.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge, og gikk i gang, forteller han.

Moods of Norway bruker ikke penger på annonser, men bruker markedsføringsbudsjettet sitt på eventer, lanseringer og butikkåpninger.

I Los Angeles kjørte de inn fem tonn snø til en åpning. Til en annen leide de inn sauer som de hadde i bånd.

– Da kom LA-kidsene og sa: «Oh, look at those strange dogs», ler Flo.

Både snøen og sauene kom i avisen.

– Vi gjør gjerne noen stunts som vi tror journalister har lyst til å skrive om, sier Staalnacke.

ENIGHET I LEDERGRUPPEN

Han sier at selv om selskapet har vokst, jobber det mye ut fra magefølelse.

– Dersom alle i ledergruppen er enig om noe, så kjører vi videre, sier Staalnacke.

Han og Flo reiser videre til Harstad, New York og så Oslo. I Oslo 7. februar er det duket for årets Moods of Norway-happening.

– Under moteuken der borte har vi vårt største show, sier Staalnacke.

– Oslo? Har du ikke vært innom butikken i Bergen når du først er her?

– Jo, selvfølgelig. Jeg var der tidligere i dag. Når vi åpnet i LA var Paris Hilton den første kunden vår. I Bergen var det Gullars som åpnet butikken, forteller Staalnacke, og haster til transporten sin til Flesland.

Artikkeltags