– Vi har forståelse for at forhandlingene er utfordrende, men forbrukerne har nå sittet lenge uten en komplett kanalpakke, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen, i Forbrukerrådet i en pressemelding torsdag formiddag.

Forbrukerrådet hører om kunder som ikke ønsker å være Altibox-kunder lengre på grunn av bortfallet av TV2-tilbudet. TV-tjenester er ennå ikke regulert i en lov, og det er vilkårene til tilbyderne som i første omgang styrer rettighetene til forbrukerne.

– Bortfallet av TV2-tilbudet er et vesentlig avvik, særlig med tanke på varigheten, noe som gir forbrukerne rett til å gå fra avtalen, sier Iversen i pressemeldingen.

Ifølge Forbrukerrådet vil dette gjelde selv om du har bindingstid eller oppsigelsestid i avtalen din. Dersom du har en avtale inngått via sameiet eller borettslaget ditt, er det styret som må håndtere dialogen med Altibox.

– Vi anbefaler å vente med å gå fra avtalen før du har kartlagt om det finnes andre tilbydere av TV-tjenester i området ditt, avslutter Iversen.

Ifølge nettsidene til Altibox kan kundene enten få 50 gratispoeng som kan benyttes til å velge annet innhold eller 100 kroner avslag per faktura.