«Forum Scene er en mangfoldig og livssynsnøytral scene som er åpen for alle»

Forum hadde sin offisielle åpning torsdag. Denne helgen er det festival i bygget med en rekke kjente bergensband.

Forum hadde sin offisielle åpning torsdag. Denne helgen er det festival i bygget med en rekke kjente bergensband. Foto:

Av

Arrangør av åpningsfestivalen på Forum, Ruben Nesse, ønsker med dette innlegget å presisere en del viktige detaljer.

DEL

MeningerOi.

Jeg er ikke alene om å synes at de siste par dagene har vært spesielle. Kontrastene, kontroversene, misforståelsene - det har vært en påkjenning.

Som arrangør av åpningsfestivalen på Forum Scene føler jeg det er på sin plass å si noen ord.

Gleden av å se og oppleve et nytt kulturhus i byen fikk brått en bismak etter en medieskapt furore av misforståelser (og støy fra tidligere eiere av bygget) som fikk artister til å trekke seg. Jeg har full forståelse og respekt for at folk reagerer med tanke på det bildet som er blitt skapt av media de siste ukene.

Teksten fortsetter under bildet.

Ruben Nesse i Brilliance Live.

Ruben Nesse i Brilliance Live. Foto:

MEN; la meg presisere noen klare fakta: Forum Scene er en uavhengig kulturscene som driver med kommersiell utleie via selskapet LiveOn AS til arrangører som for eksempel Bergen Live, Brilliance Live og andre. Forum Scene kan altså leies til hva det måtte være, konserter, standup, konferanser og lignende. De nye eierne av bygget legger ingen føringer på hva som skjer på kulturscenen. Forum Scene er en mangfoldig og livssynsnøytral scene som er åpen for alle, uavhengig hva du tror på eller stemmer.

Visjon Norge/Norge IDAG er tidligere eiere av bygget og har solgt seg ut. De har i dag ingenting å gjøre med hverken Forum Scene eller huset generelt.

Når det gjelder Dan Odfjell sin relasjon til bygget, så ønsket ikke han å selge sin aksjeandel i bygget. Han har en eierpost, men utover dette har han ingenting med Forum Scene å gjøre. Hans kontroversielle syn på ting som har vært fremme i mediene de siste dagene tar Forum Scene totalt avstand fra.

Jeg syns det er leit at mediedekningen de siste ukene har vært med på å skyggelegge en fantastisk ny konsertarena Bergen trenger. Men jeg tror og håper folk ser det store bildet her.

Som gjengen på Giske sier; Peace, love & understanding

Innlegget ble først publisert på Nesses Facebook-side. Det publiseres på BA.no med tillatelse fra Nesse.

Artikkeltags