Fregatten blir ikke hevet før etter jul

KNM «Helge Ingstad» blir liggende i Hjeltefjorden til romjulen.

KNM «Helge Ingstad» blir liggende i Hjeltefjorden til romjulen. Foto:

Mer forsinkelser for Forsvaret i bergingen av KNM «Helge Ingstad».

DEL

Hevingen av fregatten Helge Ingstad er foreløpig utsatt på grunn av krevende værforhold. Nå anslår Forsvaret at fregatten vil bli hevet først etter jul, skriver Forsvaret i en pressemelding.

En del av årsaken er at kranskipene «Gulliver» og «Rambiz» har andre oppdrag som venter, ifølge BAs opplysninger.

«Gulliver» reiser

Den opprinnelige planen var at fregatten skulle være oppe av vannet og fraktet til Haakonsvern i løpet av denne uken. Men stadige forsinkelser har gjort det vanskelig. «Gulliver» forlater Hanøytangen fredag.

– Basert på nåværende hevingsplan og kontrakt med BOA  frigis kranlekteren Gulliver fredag 7. desember og drar til et annet forpliktet engasjement i Tyskland. Dette ble endelig avklart i går, sier sjef for Forsvarsmateriell maritime kapasiteter flaggkommandør Thomas Wedervang.

«Rambiz» blir imidlertid værende og fortsetter arbeidet, mens «Gulliver» returnerer ved havaristen rett før jul.

Forsvarsmateriell og Sjøforsvaret er bekymret for at fregatten kan skli ut på dypere vann.

Værforholdene i området der Helge Ingstad ligger havarert, påfører nå fartøyet mindre bevegelser, opplyser Forsvaret onsdag.

Overvåkes kontinuerlig

– Bevegelsene overvåkes kontinuerlig. Sikringer har blitt inspisert på land og under vann med fjernstyrte roboter. Vedlikehold av sikringer og eventuell forsterkning av sikringer vurderes fortløpende, opplyser Forsvaret.

Forsvaret anslår at det tidligste tidspunktet for hevingen av fregatten vil være 25. desember. Værforholdene på havaristedet var gode fram til mandag ettermiddag. Da ble alle dykkeoperasjoner og arbeid ved fregatten stanset.

– Krevende operasjon

Tirsdag ble alle missilene er fjernet fra dekk på den havarerte fregatten.

– Hevingen av KNM Helge Ingstad er en krevende og kompleks maritim operasjon. Det er flere usikkerhetsmomenter som kan påvirke tidsplanen, blant annet værforhold, fartøyets stabilitet og risikoen for forurensning, sa prosjektleder for hevingen, Arild Øydegard, til BA tirsdag.

Ifølge Øydegard arbeides det på spreng med å starte hevingen så snart som mulig.

Artikkeltags