Fregatten får værvinduet men er ikke klar til heving

Kranskipene «Rambiz» og «Gulliver» skal sammen heve fregatten - når været spiller på lag.

Kranskipene «Rambiz» og «Gulliver» skal sammen heve fregatten - når været spiller på lag. Foto:

I en uke fremover er det meldt finvær i Hjeltefjorden, akkurat det Sjøforsvaret ønsket seg.

DEL

– Vi er avhengig av et godt værvindu på fem til seks dager. Hvis ikke kan den senkes igjen og det er store muligheter for at det kan skje. Været på Vestlandet er ikke særlig forutsigbart, sa kommandørkaptein Arild Øydegard i Sjøforsvaret under en pressebrief om KNM «Helge Ingstad» 11. januar.

Den gangen håpet de å kunne være klar til heving ni dager senere. Men Øydegard fikk ikke ønsket sitt innvilget, for siden har det vært kraftig uvær i Hjeltefjorden i flere omganger. Det har medført midlertidig stans i det forberedende arbeidet.

– Ikke klar

Også onsdag morgen har vindforholdene gjort det umulig for bergingsmannskapene å fortsette. Men Yr.nos langtidsvarselet fra torsdag frem til neste fredag, viser gunstige vindforhold og ingen nedbør i hele perioden.

Likevel er ikke hevingen av KNM «Helge Ingstad» innen rekkevidde.

– Det gjenstår fortsatt noen dagers arbeid før vi er klar. Når vi ikke får jobbet sammenhengende, skyver det på seg, sier kommunikasjonsrådgiver i Forsvarsmateriell, Vigdis Hvaal.

Det som gjenstår er blant annet stramming av løftekjettinger.

– En del ting må på plass før hevingen kan gå i gang. Vi kunne ikke gått i gang i morgen. Men det er veldig positivt at det skal bli bra vær fremover, sier Hvaal.

Artikkelen fortsetter under videovinduet

    Flere forsinkelser

    Vanskelige værforhold og mislykket sikring av krigsskipet har gjort at hevingen har blitt utsatt flere ganger. Fortsatt ligger KNM «Helge Ingstad» under vann og i løpet av uværet i romjulen, sank fregatten ytterligere 30 centimeter.

    Øydegard forklarte at forsinkelsene skyldtes tre ting.

    – Det var ikke forsvarlig for personell og fartøy å operere da det var bevegelser i skroget under debunkringen. Det var heller ikke mulig for dykkeroperasjoner da det var dårlig vær og i tillegg trengte mannskapet pauser av HMS-hensyn.

    Artikkeltags