– Dette er en svart dag for Bergen, og en skammens dag for partiet Rødt. De har gravlagt Bybanen til Åsane. Den skaden de har gjort i dag kan ikke verken repareres eller bortforklares, sier SVs gruppeleder til BA.

Han snakker om at Rødts årsmøte, som med knappest mulig margin, gikk inn for å bygge Bybanen til Åsane i tunnel, og ikke langs Bryggen.

– I dag har Rødt kastet masken og avslørt seg som rene bybanemotstandere. Det er uforståelig, det er uansvarlig og det er fullstendig utilgivelig, påstår Grüner.

Han mener at innstillingen setter utbyggingen i fare, og at partiet dermed har «løyet» for sine velgere.

– Rødt stilte seg som garantist for kontinuerlig utbygging. De sa at de aldri ville gjøre noe for å sette Bybanen til Åsane i fare. Det viste seg å være en blank løgn, hevder Grüner.

Rødt gikk imidlertid til valg både på å bygge Bybanen i tunnel, og å ikke sette utbyggingen i fare, så noen vil hevde at de ikke kunne holde løftene sine uansett utfall.

Med dette utfallet mener SVs gruppeleder at Rødt aldri igjen kan få kalle seg et klima- eller miljøparti.

– De har effektivt gått i skjebnefellesskap med de mørkeste kreftene på bergenspolitikkens høyreside.

Håpet å se et annet Rødt

Sofie Marhaug, som i flere år var Rødts gruppeleder i bystyret, og som nå representerer partiet for Stortinget, svarer at Grüner rett og slett tar feil.

– Rødt vil ha Bybanen, og vi vil ha den i tunnel. Jeg anklager ikke SV for å være mot syklister, selv om dagløsningen gir en dårligere sykkeltrasé, sier Marhaug.

I bybanesaken har Rødt hatt avgjørende betydning som et vippeparti. Grüner mener de aldri har brukt posisjonen til noe annet enn trenering, sabotasje og spill. De så bort fra all rasjonell argumentasjon og gikk i stedet i fellesmøter med høyresiden og bybanemotstanderne, mener han.

– Vi håpet i det lengste at vi nå så konturene av et annet Rødt, et parti som hadde modnet, som ønsket ekte gjennomslag, som ville velge politikk frem for retorikk. Vi håpet Rødt ville forsøke å spille en positiv rolle i bergensernes hverdag. I stedet opplever vi nå at Rødt er en hodeløs, reaksjonær og destruktiv kraft i bergenspolitikken.

Rødt har, ifølge Grüner, laget spillfekteri av en sak av avgjørende betydning for byens fremtid, og beskylder dem for å ha nøret oppunder en konspiratorisk mobb i kommentarfeltet i en kynisk jakt på velgere.

– Sofie Marhaug og Torstein Dahle bærer et særlig ansvar for det. Hvis Rødt hadde noen skam i livet ville de gått dør til dør i Sandviken, ytre Sandviken, Eidsvåg og Åsane og forklart hvorfor Rødt ikke synes folk der fortjener bybane like mye som folk i Fana og Fyllingsdalen.

– Finnes SV-velgere som også vil ha tunnel

Til slutt slår Grüner fast at SV er ferdige med å late som at Rødt er et «konstruktivt parti som venstresiden i Bergen kan ha tillit til».

– Rødt hadde i dag en historisk mulighet til å redde Bybanen til Åsane. I stedet har de drept den. Dette kommer SV aldri til å glemme.

Marhaug er naturligvis ikke enig.

– Rødt vil ha tunnel til Åsane. Vi har ikke drept Bybanen. Det er mange SV-velgere som er for tunnel også, mener Grüner at de er en trussel for hans eget parti? spør hun retorisk.

Etter medlemsmøtet fredag understreket samtlige Rødt-medlemmer at de er opptatte av å finne måter å holde fremdriften oppe for Bybanen. Jeanette Syversen, som bor i bydelen, foreslo for eksempel å begynne å bygge fra Åsane før man har avklart nøyaktig hvordan den skal passere Bryggen.

Torstein Dahle, som altså også må tåle skarp kritikk, svarer ved å påpeke at folk i Bergen vil ha bybane til Åsane.

– Flertallet vil ha den i tunnel. Nå må SV og byrådspartiene slutte med krenkespillet og få full fart på den Bybanen folk vil ha. De har forsinket arbeidet med nesten to år ved å dreie et svært utredningsarbeid til å bli en drittpakke som skulle torpedere en tunnelløsning.

Nå mener Dahle at de som vil ha bybane til Åsane må jobbe sammen og ikke spenne bein på hverandre.

– Og så bra: De som vil ha bybane i tunnel slipper å bruke stemmen sin på et høyreparti. Kanskje vi nå har berget byen fra fire år med Høyre-byråd fra 2023.