– Det har tatt litt av, sier Geir Sætre til BA.

Det var i midten av mars, da Sætre skulle komme seg hjem fra Spania og lurte på om flyet hans var innstilt, at han oppdaget hvor ufine folk var på Norwegians Facebooksider. Selv la han igjen en kommentar for å forsøke å veie opp for negativiteten.

– Jeg skrev blant annet at jeg som kunde var fornøyd med Norwegian og de ansatte, og at jeg ofte fløy med dem, forteller Sætre, som ikke tenkte mer på saken etter dette.

Flysmart24 omtalte saken først.

Nesten 35.000 medlemmer

Ikke lange tiden etter at han hadde lagt igjen kommentaren, ble Sætre kontaktet av en venninne som jobber som kabincrew. Kommentaren hans hadde tydeligvis fått stor respons.

– Den hadde fått over 200 likerklikk og hjerter. Hun fortalte at det var mange Norwegian-ansatte som hadde sett kommentaren, og satt pris på den i denne ellers veldig tunge tiden, forteller Sætre.

Responsen ga han giv til å gjøre noe mer – og dermed ble Facebook-gruppen «Support Norwegian» opprettet.

– Jeg delte den med noen venner, og gikk ut en tur. Da jeg kom inn igjen, hadde gruppen fått over 1000 medlemmer allerede! «Jøss», tenkte jeg, det var overraskende, sier Sætre.

Etter dette har gruppen bare vokst og vokst, og i skrivende stund har den 34.879 medlemmer. Her deler passasjerer sine erfaringer, og det har også blitt en arena for de ansatte å kommunisere med hverandre og kundene.

Setter pris på støtten

Norwegian selv setter stor pris på Sætres initiativ. Som følger av koronakrisen, er de fleste av selskapets rundt 160 fly satt på bakken, og 90 prosent av de ansatte er permittert.

– Vi setter utrolig stor pris på støtten fra så mange i en vanskelig tid for ikke bare Norwegian, men hele luftfarten. Det varmer å lese alle kommentarene og støtteerklæringene. Disse gir alle i Norwegian ekstra energi og pågangsmot, så vi er veldig takknemlige for initiativet, sier kommunikasjonsrådgiver i Norwegian, Christer Baardsen.

Også reiselivsdirektøren i Visit Bergen, Anders Nyland, har uttalt seg om engasjementet.

– Det enorme engasjementet vi ser i denne Facebook-gruppen viser med all mulig tydelighet hvor viktig det er for folk å kunne reise. For reiselivet er et godt rutetilbud helt avgjørende, også etter koronakrisen. Og det er viktig at vi har flere aktører i norsk luftfart for å kunne ha et best mulig tilbud til de reisende, sier Nyland.

– Hold humøret oppe

Initiativtaker Geir Sætre er selv både glad og overrasket over responsen og utviklingen.

– Jeg har fått meldinger fra Norwegian-ansatte som sier at det betyr mye å få støttende ord fra passasjerene. Dette har utviklet seg til å bli noe mye større enn jeg hadde trodd. Det er alltid gøy å glede andre, og jeg får mye energi av å se at folk får det bedre, sier Sætre.

Han understreker viktigheten av å holde humøret ofte.

– Det er jo klart at tiden vi er i er vanskelig for veldig mange. Men jeg tror det er viktig at folk holder humøret oppe, og bruker energien sin på å ha empati med dem som har det verre, for det er alltid noen som har det verre. Ingenting blir bedre av dårlig humør, poengterer Sætre.