Det sier Stein Harald Nielsen i Odfjell Drilling.

Han er driftsleder for boreriggen Deepsea Stavanger. I fjor gjorde riggen et megafunn for franske Total sør for kysten til Sør-Afrika. Ocean Rig har tidligere feilet i forsøket på å bore samme sted med riggen Eirik Raude, ifølge flere internasjonale medier. Med Deepsea Stavanger gikk det langt bedre på Brulpadda-feltet.

– Vi er veldig stolte av det vi har fått til. Vi har testet riggen i kanskje de mest krevende forhold i hele verden, sier prosjektleder Runar Knutsen i Odfjell Drilling.

Lang forberedelse

Selskapet har brukt tre år på å planlegge og modernisere riggen for oppgaven.

Særdeles sterk og uforutsigbar strøm i havet der brønnene skal bores er hovedutfordringen.

– Det er betydelig tøffere enn å være i Nordsjøen og Norskehavet. Strømmen er veldig sterk. Det er omtrent som å bore i Vosso-elven, sier Nielsen.

Strømmen kan komme opp i 7 knop. Det sterkeste de registrerte under operasjon var 5 knop, får BA vite. For å håndtere dette ligger riggen på thruster-assistert drift og får i tillegg assistanse av et ankerhåndteringsfartøy til å holde seg i ro, forklarer Knutsen.

– Veldig uvanlig, sier han om opplegget.

– Vi skal bore veldig dypt i ekstremt urolig farvann. Deepsea Stavanger er en av de beste riggene til å operere i så tøffe forhold. Det er en stor rigg som tåler en trøkk, sier Knutsen.

Den første operasjonen i Sør-Afrika varte i snaut 60 dager.

– Vi gjorde et kjempestort funn av hydrokarboner. Derfor vi skal ned for å bore mer. Planen er å bore minst to brønner i samme område, sier Nielsen.

I juli signerte Odfjell Drilling den nye kontrakten med Total, som har en anslått verdi på over 1,2 milliarder kroner. Avtalen innebærer at boreriggen på ny legger ut på den lange reisen fra Norge til Sør-Afrika.

– Cirka 50 dagers seilas hver vei er ikke dagligdags, smiler Nielsen.

– Mye kan gjenbrukes i fase to. Vi skal installere samme utstyr på nytt, bare i en mer finjustert og forbedret utgave.

Denne gang varer boreprogrammet i inntil ti måneder fra oppstart på vårparten neste år.

– Vi reiser med norsk mannskap. Det er nesten en forutsetning å ha med folk som er vant til røffe forhold med mye vind, bølger og strøm, sier Nielsen.

Over 200 reiser

Lederne BA møter i operasjonsrommet på Kokstadflaten reiser til Cape Town for å følge operasjonen derfra.

På riggen vil det være 65–75 nordmenn til enhver tid.

– Totalt reiser vi vel med et mannskap på over 200, anslår Nielsen.

– Vi som er på land må være utenlands i inntil ett år. Det er tosidig. Karrieremessig er det utfordrende, spennende og gøy. Men det er også veldig lenge å være borte fra livet og forpliktelsene hjemme, sier han videre.

Offshorearbeiderne får en skiftordning som er tilnærmet lik den de har hjemme, får BA forklart.

– Alle er litt stolte av det vi får vise frem. Klart dette blir lagt merke til langt utover Kokstadflaten, sier Nielsen.

– Gåsehud

De forteller at det var moro å se hvordan de lokale i Sør-Afrika tok imot nyhetene om storfunnet som ble gjort i fjor.

De sammenligner det som skjer med da det ble funnet olje på norsk sokkel i 1969.

– Jeg tror alle kjente litt gåsehud da det ble kjent at vi hadde gjort et kjempefunn, sier Elisabeth Drægebø, assisterende driftsleder.

– Vi opplevde mye fattigdom i Sør-Afrika. At vi fant det som kan være et av de største funnene som er gjort i verden på mange år, håper vi kan bidra til økt velstand, sier Nielsen.

– Hva tenker dere om miljørisikoen?

– Den er relativt begrenset. I utgangspunktet får det ikke noe påvirkning for ytre miljø i form av utslipp. Det bores med miljøvennlige borevæsker. Dersom vi får frakobling er det hovedsakelig vannbaserte kjemikalier. En viss risiko er det alltid, men vi har gode sikkerhetssystemer, planer og prosedyrer for gjøre denne minst mulig.

– Hvordan blir det å leve opp til forventningene?

– Det blir en annen årstid med tøffere klimaforhold enn sist. Denne gang skal vi operere når det er vinter der nede. Vi vet at det blir mer utfordrende. Når det har gått bra én gang så er gjerne forventningen at dette ikke blir noe stress. Slik er det ikke.

– Mange, også i Odfjell Drilling, hadde en formening om savanner, sier han etter å ha vist en presentasjonsvideo iblandet scener fra animasjonsfilmen Løvenes konge.

– Det er ikke helt slik. På riggen opplevde vi ekstreme sjøforhold med åtte meter hiv på det verste, og 30–40 knop vind og 5 knop strøm i havet. Samtidig kunne man sitte på helikopterdekk og sole seg i pausene. Så kontrastene er veldig store. Sjelden man kan gjøre det i Nordsjøen.

– På mange måter er dette et gøy eventyr, som har gått bra. Bank i bordet. Nå skal vi ned igjen å gjøre en enda større kraftanstrengelse. Kult at Odfjell Drilling, som i Bergen er en stor bedrift, men som internasjonalt er liten, blir foretrukket til en slik jobb, legger Drægebø til.

Knutsen har ansvar for alle ingeniørene som har jobbet med prosjektet. De teller hele 66 personer.

– Det ble så mange fordi vi har gjennomført prosjektet gjennom både nedgangs- og oppgangstid.

– Nå er vi 10–12 ingeniører som jobber fulltid med dette, sier prosjektleder Runar Knutsen.

– Arbeidet har blant annet handlet om å stabilisere og holde boreutstyret på plass så det ikke dulter borti skroget. Da kan det bli ødelagt.

Han forklarer at selskapet har utviklet en elastisk stabiliseringsløsning til formålet.

– Vi kom til slutt opp med en myk løsning der vi lar strømmen herje med oss, men samtidig sørger for at vi ikke mister kontrollen. Det fungerte over all forventning. Ingen problemer i det hele tatt.

Han berømmer samarbeidet mellom avdelingene. Det vil si operasjonsrommet, ingeniørene og mannskapet på riggen.

– Og så har vi en krevende kunde i Total. Så det har vært en veldig bra kvalitetssikring av prosjektet som helhet, sier Knutsen.