Han bygget Aktiven Skiheis i 1986. Med unntak av et opphold på fem år etter en konflikt med kommunen, har Kolbjørn Steine holdt det gående siden. Men nå kan skieventyret være over.
Selv om han stengte skianlegget i 2020, har utgiftene vært store siden. Nå ser eieren ingen annen utvei enn å kvitte seg med anlegget.
– Og hvis ikke noen kjøper det, blir det nedlagt, sier han til BA.
– Galskap å legge ned
Også i 2017 sa Steine til BA at han var på randen til å gi opp hele anlegget.
– Hvis ikke bergenserne er interesserte i Aktiven, så gidder jeg ikke drive lenger, sa han den gang. Da hadde han tapt en million kroner på tre år, og ikke hevet lønn siden 2000.
I tillegg til å ha funnet ut at å drive skiheis er lite lønnsomt, har 2022 bydd på enda flere utfordringer:
– Jeg betaler rundt 25.000 kroner i strømregning nå, selv om de ikke går, sier han og viser til heisene som står i ro.
På toppen av det hele har koronapandemiens restriksjoner og krav om avstand ført til at den populære lavvoen ikke har kunne blitt brukt til verken arrangement eller av besøkende turfolk som legger igjen penger i kiosken.
I 2018 ga Kolbjørn ansvaret for å drifte anlegget videre til sønnen Torkjel Steine. Likevel er det Kolbjørn, som eier og styreleder i selskapet, som har betalt dyrt fra egen lomme for å sikre at selskapet har levd så lenge som det har.
– Jeg anslår å ha brukt over 500.000 kroner fra egen lomme på alt dette, forteller han.
Nå håper han på å finne en seriøs driver med hjerte for skisporten - og som ønsker å holde aktiviteten oppe på Kvamskogen. Om dette er realistisk, tør han ikke være for håpefull om.
– Det er helt galskap å legge ned, men nå er jeg hjelpeløs.
– Planene i vasken
BA har flere ganger omtalt Steines ønsker om utbygginger på Kvamskogen. Dette innebærer både klatrepark og leiligheter.
– Planene har gått i vasken. Jeg har holdt på med dem siden år 2000, men nå er det ikke sjans for at det kommer til å skje, sier han.

Nedturen vil ingen ende ta: Sesongen avsluttes før den i det hele tatt har startet
Kvam kommune har vedtok i 2011 et rekkefølgekrav i kommunedelplanen etter anbefaling fra Statens vegvesen. Dette bestemmer at det må bygges en utvidet gang- og sykkelvei på strekningen mellom NAF Kro og Camping og Ungdomsheimen på Kvamskogen før noe annet kan bygges på strekningen.
Kravet er vedtatt av hensyn til trafikksikkerheten.
En slik gang- og sykkelvei har imidlertid vist seg å koste langt mer enn noen er villig til å betale for den. Dermed har Kvamskogen vært i en form for byggedvale siden kravet ble vedtatt.
– Hadde fylket og staten gitt løyve til planene, hadde jeg hatt nok penger til å fortsette.