Onsdag i denne uken hadde 3073 personer kjøpt partoutkort for den kommende sesongen i Brann.
Det er 846 færre enn på samme tidspunkt i fjor. Da var det solgt 3919 partoutkort.
Skal ha 5000 totalt
– Dette er som forventet, og vi vet at salget som regel intensiverer seg inn mot sesongstart. I tillegg selger vi partoutkort helt frem til og med 16. mai-kampen, forteller Branns salgssjef på privatmarkedet, Dag Frode Algerøy.
Forrige sesong ble det totalt solgt 6700 partoutkort, mens rødtrøyene budsjetterer med et salg på 5000 totalt denne sesongen.
– Vi mener dette er et mål som vi skal klare å innfri, forteller salgssjefen til BA.
Kun 21 personer, som allerede hadde kjøpt partoutkort før nedrykket, har benyttet seg av nedrykksklausulen. Altså gitt beskjed om at de ikke vil ha partoutkortet denne sesongen likevel.
– Det er faktisk langt lavere enn vi hadde forventet, og vi er glad for at vi har så gode supportere, slår Algerøy fast.
Fra 27 til 18 millioner i inntekt
Brann budsjetterer med et tilskuersnitt på omkring 9550 denne sesongen og 18 millioner i billettinntekter. Ifjor hadde klubben 11 991 tilskuere i snitt og 27 millioner i inntekter på billettsalget, mye takket være supporternes egen aksjon for å få publikum på tribunen igjen.
Det var likevel et stykke fra målet om 13 333 tilskuere i snitt, og en inntekt på 31 millioner.
Trond Mohn hadde gitt garantier for å dekke underskuddet på publikumssvikten allerede før budsjettet ble fremlagt på årsmøte i fjor. Denne garantien skal ikke Brann ha fått i årets budsjett etter det BA kjenner til.
– Vi har i utgangspuktet lagt et forsiktig budsjett. Der vi starter forsiktig i vår og sommer, mens det er beregnet flere tilskuere inn mot høsten da vi forhåpentligvis kjemper om opprykk, sier salgssjefen.
Inntektene fra billettsalget på årets budsjett er redusert såpass kraftig både på grunn av et lavere snitt på kampene, men også på grunn av lavere priser på enkelte plasser.