De svarte boksene sendes til England lørdag

Den kombinerte Flight Data Recorder og Cockpit Voice Recorder fra helikopteret som styrtet på Turøyble hentet opp fra vraket fredag kveld

Den kombinerte Flight Data Recorder og Cockpit Voice Recorder fra helikopteret som styrtet på Turøyble hentet opp fra vraket fredag kveld Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Både den såkalte Flight Data Recorderen og taleregistratoren fra cockpiten er hentet opp fra helikoptervraket.

DEL

Det opplyser Hvarikommisjonen sent fredag kveld.

Havarikommisjonen planlegger å bringe recorderen til England for avlesning allerede lørdag formiddag.

– Recorderen må deretter tørkes før uthenting av data kan finne sted, opplyser Havarikommisjonen.

Les også: Dette vet vi om helikopterstyrten

Viktige for å forstå hendelsesforløpet

Avdelingsdirektør i Statens Havarikommisjon for Luftfart, Kåre Halvorsen, tør ikke anslå hvor lang tid analysearbeidet av de svarte boksene kan ta.

– Det avhenger helt av tilstanden på enhetene. Gitt at de er hele og fine, tar det nødvendigvis kortere tid enn om de er ødelagt, sier han til BA.

Han forklarer at boksene er viktige for å forstå hendelsesforløpet sammen med de andre funnene på ulykkesstedet.

Han fortalte til BA klokken 2000 at tre mann fra kommisjonen hadde ankommet ulykkesstedet ved Turøy.

– Det er folk med lang erfaring fra havariundersøkelser, både operativt og teknisk.

Les også: Helikopter med 13 personer om bord styrtet i Øygarden

Nøyaktighetsarbeid

Han oppga at de svarte boksene lå under vann. De ble altså hentet opp sent fredag kveld.

– Den jobben som nå skal gjøres er et nitid nøyaktighetsarbeid hvor man skal kartlegge, dokumentere og forstå det som har skjedd. Å være på et ulykkessted som dette er belastende for alle involverte, og vi har stor medfølelse for alle som har hatt tap og er berørt av dette, sier Halvorsen.

I tillegg til de tre fra kommisjonen, var politiet og mannskaper som skal hjelpe til med heving av enhetene som registrerer tekniske data på stedet fredag kveld. Representanter fra helikopterselskapet CHC var også på ulykkesstedet.

Halepartiet fra helikopteret ble heist opp fredag kveld.

Halepartiet fra helikopteret ble heist opp fredag kveld. Foto:

 

– Ingen ulykker er like

Havarikommisjonen sender et team på omkring ti personer som vil jobbe på stedet for å granske ulykken gjennom helgen.

– Hva er mest utfordrende med slike helikopterulykker?

– Det kan vi ikke si noe om før vi har vært på stedet. Ingen ulykker er like, enhver ulykke er utfordrende, sier Halvorsen.

Havarikommisjonen får assistanse fra briter og franskmenn som eksperter og rådgivere på helikoptertypen, noe som er vanlig i forbindelse med større ulykker. Også representanter fra luftfartstilsynet samarbeider med Havarikommisjonen.

Les også: – Vi sprang for livet, vi trodde at rotoren skulle treffe oss

Rotoren landet noen hundre meter unna der helikopteret styrtet.

Rotoren landet noen hundre meter unna der helikopteret styrtet. Foto:

Tause om rotoropplysninger

– Når kan vi vente en foreløpig konklusjon?

– Det kan vi ikke forskuttere. Vi vil jobbe så fort som vi kan.

– Vitner forteller at rotoren falt av helikopteret før styrten. Hva forteller det dere om ulykken?

– Det ønsker vi ikke å kommentere før vi har kommet i gang med undersøkelsene, sier Halvorsen.

Jobber utover kvelden

Søket etter antatt omkomne vil fortsette utover kvelden så lenge det lar seg gjøre.

– Søket vil bli gjenopptatt så snart som mulig i morgen tidlig, og det vil være vakthold på stedet, sier fungerende kommunikasjonsrådgiver i politidistrikt Vest, Stig Losnegaard til BA.

Mannskaper fra politiet, brannvesenet, Sivilforsvaret, Forsvaret og helsevesenet befinner seg fortsatt på ulykkesstedet fredag kveld.

Det er dykkere fra brannvesenet som har jobbet med lokalisering av omkomne og de sorte boksene.

– Jeg kan ikke bekrefte hvilke funn som er gjort i sjøen, sier Losnegaard.

Kripos sin ID-gruppe hadde også ankommet ulykkesstedet fredag kveld. De har startet sitt arbeid ved Turøy.

Artikkeltags