Meninger Dette er et debattinnlegg. Innlegget gir uttrykk for skribentens holdninger.
Ladegården
– Ladegården sykehjem er helt fantastisk. Det er så flott innredet at det er nesten som å bo på hotell! Personalet er også helt fantastiske. Og vaktmesteren her, han er en koselig kar, han og! Vi som bor her er kjempefornøyde!
Hilsen Ingrid Erstad
Dårlig kollektivtilbud
– Vi er mange som kommer til Flesland fra ferier og helgeturer sent på kvelden søndag, ofte etter midnatt. Siste bybane går 0010 og siste flybuss 0045. Etter dette må man bruke taxi. Skyss må vise ansvar, og gi oss et bybanetilbud så lenge det ankommer fly, også i helgene.
Arnfrid Dommersnæs Mæland
Svar: Det koster å drive kollektivtransport. Når vi planlegger tilbudet må vi prioritere, slik at vi bruker ressursene vi har tilgjengelig på å gi et best mulig tilbud til flest mulig. Passasjergrunnlaget for Bybanen er lavt nattetid på ukedager, og vi prioriterer derfor tidspunkt der flere trenger å reise kollektivt. I tillegg er det verdt å nevne at vedlikehold av bybanetraseen utføres om natten, noe som vanskelig lar seg kombinere med nattavganger.
Øyvind Strømmen, pressekontakt Skyss
Elendig service
– Jeg kjøpte en tur med Havila fra Trondheim til Bergen, og skulle ta nattoget fra Oslo for å rekke båten som går kl. 0930. Så kom ekstremværet «Hans», all ferdsel stoppet og det ble umulig å komme seg til Trondheim før båtens avgang. Jeg kontaktet rederiet og ba om å få bytte avreisedag pga. ekstremværet, men det var ikke mulig! Faktura og reiseforsikring ble tema, og det var ikke mulig å nå gjennom med det som var grunnen til henvendelsen, nemlig ønske om samme tur senere. Jeg la igjen beskjed i den digitale postkassen, som svarte at svar ville komme om 2–3 dager. Dagen for båtens ankomst til Bergen kom en e-post med ønske om god tur og bekreftelse på at faktura var betalt. Jeg tok da ny telefon og prøvde å fortelle at det ikke var faktura, men ny tur henvendelsen gjaldt. Kundebehandleren fortsatte med sitt fakturasnakk. Hvis service ombord i båtene er på samme nivået som på rederikontoret, er jeg glad for at det ikke ble noen tur.
Elin Sandal
Svar: Vi mottok en e-post fra passasjeren hvor hun ønsket å kansellere reisen sin og få refusjon for å bruke på en senere reise. I tilfeller som dette, hvor passasjeren er forsinket til avgang grunnet hendelser utenfor vår kontroll, er det reiseforsikringen som må dekke eventuelle økonomiske tap. Det handler blant annet om at reisen til skipet er bestilt gjennom andre aktører enn Havila Kystruten.
Beklageligvis, grunnet stor pågang på vårt kundesenter i forbindelse med ombookinger, har vi hatt lengre svartid enn normalt på e-posthenvendelser. Dette er ikke godt nok fra vår side, men noe som er i bedring nå som vi er i full drift langs norskekysten.
Ved seilingsdato for skipet sendes det ut en automatisert e-post, med tittelen «Din faktura». Dette er egentlig en kvittering for reisen. Vi forstår at det kan være misvisende, og dette skal vi få korrigert i fremtidige utsendelser. I etterkant av dette ble vi kontaktet på telefon, hvor vår kundekonsulent prøvde å hjelpe kunden til å bestille en ny reise, og samtidig forklare at refusjonen måtte gå via kundens reiseforsikring.
Havila Kystruten ønsker å yte god service til alle våre gjester, enten i dialog med kundesenteret eller om bord, og vi får generelt sett veldig gode tilbakemeldinger på vår service fra våre gjester. Vi har full forståelse for at denne kunden var i en beklagelig situasjon grunnet ekstremværet, og vår kundekonsulent på telefon har virkelig prøvd å finne en løsning for å reise på et senere tidspunkt.
Vi oppfordrer kunden til å ta kontakt med oss igjen etter å ha løst refusjonen med sitt forsikringsselskap, slik at vi sammen kan finne en passende dato for en seilas fra Trondheim og sørover.
Med vennlig hilsen
Lasse A. Vangstein,
kommunikasjons- og markeds-direktør, Havila Kystruten AS
Demens-landsby
– Ser at Bergen kommune leter etter tomt til demenslandsby. Kan ikke den gamle skoletomten ved Knudsenkvartalet brukes? Tomten ligger sentralt, den grenser til Kanadaskogen og til utbyggingen som er planlagt i Barlia. Tomten har til nå vært brukt som deponi for bybaneutbyggingen til Fyllingsdalen.
Svein Kardal
Grubling
En dag kan føles lang
eller fort svinne bort
det har du nok følt iblant
Mangt som sinnet deg gir
både gleder og svir
og ro som uro du fant
Å sitte og gruble
der lett du kan snuble
er aldri veien å gå
Om noe kan bli grått
nyt tiden du har fått
gleder du og vil finne
gund
Atterås
– Jeg har vært på Atterås og fått bestilt spesialsko. De gjorde en kjempejobb! Tusen takk!
Jan-Ove Carlsen
Balldilla
– Mutteren sier at jeg har balldilla. I det siste virker det som hun unngår fotballbanene jeg elsker å stikke innom. Jeg hører selvsagt guttene varsle hverandre: «Nå kommer Ronaldog», samtidig som de stikker av med ballen. Det blir ingen lek for meg. Derfor har jeg følt på utenforskap på banen når guttene trener. Det føles sårt. Mamma binder meg til gjerdet fordi hun nesten ikke klarer holde meg tilbake og får så vondt i armene, påstår hun. Der står jeg med stor kampånd og lever med i spillet. Det gjør skikkelig vondt i halsen – tørst blir jeg også. Der er mutteren grei med at hun alltid har vann med når vi er på den type tur. Hun har ennå ikke forstått at jeg ikke bryr meg om annet enn ballen. Selvsagt merker jeg at hun sliter for å få meg vekk fra stedet. Så vidt drikker jeg en skvett, nærmest for å gjøre mamma glad når hun etter en stund fyller opp skålen. Frustrasjonen er total fordi jeg fremdeles kan høre ballspark.
Vi tok buss hjem etter turen i går. Da vi skulle stige på, mistet jeg ballen jeg hadde med. Mutteren halte meg ombord igjen idet jeg var i ferd med å krype under bussen. Den kjørte, jeg plasserte meg ved døren vi kom inn. Da vi skulle gå av, gikk jeg rett under bussen. Det er tydelig at mamma vet hvordan jeg tenker. Hun dro meg opp på fortauskanten og forklarte: «Det er ikke her ballen ligger». På vei hjem fra bussen forsto jeg at hun var arg. Det kom noen knurrelyder, hun sa fy, og jeg hørte ordet ball. Mutteren bruker nesten aldri å si fy. Det er ikke ofte hun knurrer heller. Hjemme lukket hun meg bare inn døren og forsvant. Det ble en fæl opplevelse for meg at hun bare gikk uten et ord. Jeg satt på akkurat samme plassen i gangen da hun kom tilbake. Hun sa et rart ord, noe om at hun er truen. Det er ikke et ord i det hele tatt. Er det fordi mutteren er litt gammel hun snakker så rart? «Den beste synonymordbok» skriver at det ikke finnes forklaring på ordet. Hun sier at det er et ord for gamle bergensere, og at truen skal være en måte å si «jammen er jeg tålmodig og snill som takler slike uakseptable tilstander». Det var deilig å få ballen min hjem igjen. Mutteren fant den akkurat der jeg mistet den. Derfor synes jeg ærlig talt hun er truen.
Tico Hatland,
ballavhengig Jack Russel, sentrum
Les flere summetoner her:
