I Grimetunnelen på Vossebanen sto mandag formiddag fremdeles lokomotivet og varebilen som en påminner om søndagens drama, der veterantoget braste inn i en varebil på en overgang på Erdalsvegen. 

Bilen ble dyttet rundt 70 meter foran toget. Bilrester lå strødd langs skinnegangen. I den smadrede bilen var det kun førersetet som var i hel stand. Den ene av de to massive bufferne, eller støtfangerne, var pløyd inn kun få centimeter bak sjåførens hodestøtte. 

Sjåføren i varebilen slapp unna ulykken uten skader. 

– Det er utrolig at det gikk såpass bra, sier Egil Hop, styremedlem og lokmester i Gamle Vossebanen til BA. 


Kjører videre

Hop og en gjeng fra det som er en undergruppe av Norsk Jernbaneklubb var dagen etter ulykken på stedet for å inspisere skadene. 

– Vi er veldig spente på hvilke skader som har blitt påført lokomotivet. De synlige skadene er overkommelige, men det kan være skjulte skader på aksler og hjul, sier han.

Han frykter deler av sesongen for damplokomotivet går i vasken. De kommer imidlertid til å kjøre videre, men da med en historisk dieselmotorvogn fra 1950, med design fra 1938.

– Som en brusboks

Da BA var på stedet kom en vei- og skinnegående gravemaskin og fjernet bilvraket fra skinnene i tunnelen. Tirsdag skal lokomotivet løftes tilbake på skinnene og slepes bort. 

Hop forteller at fartsgrensen langs hele banen er 30 km/t, men at toget holder lavere fart på strekket der ulykken skjedde. Dette på grunn av overgangen og tunnelen.

– Jeg tror ikke de i toget merket så mye. Et tog som kjører på en bil er som en bil som kjører på en brusboks, mener Hop.

Se video fra tunnelen:

– Fryktet det verste

Ivar Gubberud er driftsbestyrer på Gamle Vossebanen. Han mener hendelsen var svært uheldig, særlig så tidlig i sesongen.

– Lokfører og fyrbøter er tatt hånd om og fått tilbud om oppfølging. De er naturlig nok sjokkerte. De fryktet det verste, men var utrolig lettet når sjåføren kunne gå ut av bilen.

Ifølge Gubberud undersøker klubben nå hendelsen.

– Vi undersøker og prøver å tegne opp hva som har skjedd, men bildene fra stedet taler jo for seg. Biler har altså vikeplikt for skinnegående kjøretøy.

– Toget veier 200 tonn totalt. Da er en slik varebil ingenting i forhold.

Avventer rapport

Stasjonssjef i Bergen sør, Ronny Øvrebotten, vil ennå ikke dele noen klar teori om hva som har skjedd.

– Vi ønsker ikke å spekulere i foranledningen til hendelsen. Jeg avventer nå en rapport som blir utarbeidet av patruljene som har vært på stedet. De har utført avhør og gjort undersøkelser, forteller han.

Han er derfor ikke sikker på hva som vil skje videre i saken, men forteller at så snart rapporten kommer, vil det bli tatt en avgjørelse om saken skal videre til juridisk behandling.

Det er ikke gjort noe førerkortbeslag.