Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.
Det burde være en av de mest overflødige protestaksjonene i dag, men er det dessverre ikke. Innbyggerne på Hylkje sine aksjoner er akkurat like nødvendige i dag som de var noen tiår tilbake. For en uke siden var de igjen på plass ved det lysregulerte fotgjengerfeltet som krysser den sterkt trafikkerte E39. Status for kampsaken er ikke bedre nå enn den var da de sist aksjonerte.
Nylig fortalte Bergens Tidende at Statens vegvesen styrer mot nok en utsettelse av det etterlengtede prosjektet. På grunn av kutt i regjeringens budsjetterte planmidler til samferdselsprosjekter, har veivesenet bestemt seg for å vente med planarbeidet for denne tunnelen, som skal erstatte den smale traseen mellom Vågsbotn og Nordhordlandsbroen.
Stoppet trafikken i protest
Samtidig har de også satt planarbeid med Ringvei Øst-strekningen mellom Fjøsanger og Arna på vent, mens de fortsatt prioriterer veiprosjekter i Rogaland knyttet til fergefri E39 mellom Stavanger og Bergen. Det bør være verdt å minne om at både Ringvei Øst og Nordhordlandstunnelen også blir en del av den fergefrie stamveien, om den noen gang blir realisert. Man kan undre seg over om Nordhordlandstunnelen ligger litt for langt nord til at den kan prioriteres så lenge gigantprosjektet mellom Stavanger og Bergen fortsatt er på tegnebordet.
Statens vegvesen har ikke vært vonde å be når sjansen til å skubbe Nordhordlandstunnelen ut i fremtiden har bydd seg. Tunnelen skulle jo egentlig stå ferdig ikke lenge etter Nordhordlandsbroen, som om et drøyt år tar steget inn i trettiårene. Forkjemperne for Nordhordlandstunnelen, både fra den politiske siden og blant dem som lever livene sine i rushtrafikken mellom Bergen og Nordhordland, har absolutt grunn til å la frustrasjonen ta overhånd.
Denne gangen bør imidlertid Ap, og for så vidt også Sp, også se på egen innsats. Lokalt er det ingen tvil om at partiene vil prioritere veistrekningen, men sentralt ser det ikke ut til at det ønsket blir særlig lyttet til.
For argumentet om pengemangel er reelt nok. Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) har mange ganger påpekt at tiden for de store samferdselsprosjektene er over, og at bevilgningene de kommende årene nå blir redusert. Men det betyr jo ikke at alt skal droppes. Snarere stiller det strengere krav til at det er de viktigste og riktigste prosjektene som prioriteres. Enda en utsettelse på et relativt lite, men uhyre viktig prosjekt mange har ventet lenge på, er ikke mulig å akseptere. Pengekuttet er regjeringens ansvar, men prioriteringen er veivesenets. Nå er tilliten til begge tynnslitt.

Heilt ærleg, er det nokon som trur på dette?
Når lokale Ap-politikere legger mesteparten av ansvaret på veivesenet, låter det derfor noe hult. Gruppeleder Geir Steinar Dale i Bergen bystyre kaller i BT veivesenets nedprioritering av Nordhordlandstunnelen for «nærmest et bakholdsangrep». Det er kanskje en god beskrivelse, men Dale må også rette blikket mot sin egen regjering.
Nå har en rekke lokale ordførere og næringsorganisasjonene i Bergen og Nordhordland sendt protestbrev til samferdselsministeren. De krever at ministeren griper inn og sikrer planstart over nyåret. Det er noe paradoksalt at de fleste politiske kommunetoppene som har undertegnet, representerer regjeringspartiene. Både Bergen, Alver, Austrheim, Gulen, Vaksdal, Osterøy og Vestland fylkeskommune har politiske ledere fra regjeringspartiene Ap og Sp. Denne gangen bør regjeringen høre på sine lokale fotsoldater. Hvis ikke forsvinner all troverdighet som eventuelt fortsatt er knyttet til myndighetenes håndtering av Nordhordlandstunnelen.