Flere tripper, og det kommer frostrøyk ut av munnen på dem mens de venter spent.

Klokken 0546 er det nemlig ventet at den er på plass – den aller første banen til Fyllingsdalen i ordinær rute.

En av dem som skal være med på jomfruturen er Signe-Lise Thomsen.

– Det er helt bevisst at jeg er her for å se hvordan det blir, sier hun.

Thomsen forteller at hun skal ta banen til Fløen, siden hun jobber i Haukelandsbakken.

– Jeg kommer nok til å bruke denne banen mer på sommerhalvåret, for jeg må bruke 15 til 20 minutter på å gå til dette stoppet hjemmefra, sier Thomsen som regner med at hun sparer rundt fem minutter på å ta Bybanen til jobben.

Hun synes det er fint at linje 2 nå er på plass.

– Men jeg er litt motstander, for den koster så mye penger som jeg mener kunne vært brukt på andre formål i byen.

– Midt i blinken

Etter hvert kommer banen glidende mot de fremmøtte. Den første turen er i alle fall presis.

Ingunn Hårklau trykker seg inn døren, og setter seg midt i vognen med kjøreretningen. Hun forteller at hun er spent på den nye traséen.

– Jeg kommer nok til å bruke den nye banen mye, så jeg håper den er stabil. Jeg har tatt mye buss på denne tiden tidligere, så dette er midt i blinken for meg.

Hårklau jobber nemlig på Haukeland sjukehus. Ofte må hun opp grytidlig.

– I dag skal jeg begynne halv syv, og jeg er veldig spent på det nye stoppet på Haukeland. Jeg vet ikke helt hvor lang tid man bruker fra terminalen til sykehuset, sier Hårklau.

Det har BA allerede testet. Se resultatene fra da vi dro frem stoppeklokken her.

Hold tungen rett i munnen på Nonneseter

BAs utsendte tar banen helt inn til sentrum. Gjennom den splitter nye tunnelen fra Fyllingsdalen til Kristianborg. Forbi de nye og råflotte stoppene, til Haukeland, Minde og Fløen.

Det virker som om turen gjør folk litt mer våkne akkurat i dag. Flere peker og snakker med større iver enn de sannsynligvis vil gjøre på denne banen om en måneds tid.

– Åja, nå er vi her, utbryter en kompis til en annen.

På Nonneseter er det på tide å gå av. For her er det nemlig mulig å gjøre en generaltabbe som har potensial til å ødelegge en ellers fin morgen.

I motsetning til før, da det bare var å hoppe på hvilken som helst bane, er Nonneseter nå det eneste stoppet hvor det er mulig å ta bane til både Fyllingsdalen og Flesland fra samme spor.

Det er med andre ord viktig å holde tungen rett i munnen, og huske hvilken linje som går hvor.

– Skal jeg ikke ta denne? Spør Emma Gunnarson.

Hun er på vei til Flesland for å rekke flyet, og spør i det linje 2 mot Fyllingsdalen kommer glidende i mot oss. Vi ber henne vente litt lenger.

Og der, ganske riktig, kommer linje 1, etter ett minutt eller to med venting.

– Ok, tusen takk! Utbryter Gunnarson, og løper inn på den riktige banen.