Historien bak «Beffen»

Artikkelen er over 4 år gammel
DEL

I 1894 fikk ingeniør Jacob Trumpy innvilget sin søknad om konsesjon til å drive fergetrafikk over Vågen. Med det stiftet han A/S Bergens Elektriske Færgeselskab, med forkortelsen BEF - som senere gav opphav til kallenavnet «Beffen».

Med dårlige veier gjennom ulendt terreng var dette en tid hvor transport oftest foregikk over vannet, og fergevirksomheten på Vågen var en verdifull og travel del av Bergens infrastruktur.

BEF-fergene gikk opprinnelig på ladbare elektriske batteri, før bensinmotoren ble innført i 1926.

Med nye broer, tunneller og bedre veier skulle det yrende fergelivet på Vågen etterhvert avta. Den dag i dag er Beffen det eneste gjenlevende minnet fra vågsfergenes storhetstid.

De karakteristiske Beffen-båtene har sitt design fra 1940-tallet, men bensin- og diesel-motorer har i nyere tid blitt erstattet av den miljøvennlige elektriske varianten- slik BEF-fergene opprinnelig hadde.

1. juni 2015 ble EF «Beffen» satt i rute der MF «Beffen» gikk, og er Norges første og eneste nullutslippsfartøy sertifisert som passasjerskip.

Beffen går regelmessig fra Bradbenken på bryggesiden til Nykirkekaien på Nordnes.

Kommentarer til denne saken