Gå til sidens hovedinnhold

Hordfast-regnskapet blir stadig dårligere

Prisen for Hordfast over Tysnes og Bjørnefjorden har for lengst løpt løpsk. Regnskapet blir enda verre når miljøkonsekvenser regnes med.

Leder Dette er en leder. Lederen gir uttrykk for avisens holdning.

Etter å ha svulmet opp til over førti milliarder, ble prisen slanket ned på trettitallet igjen. Det eneste sikre man kan si om prisen er at den kommer til å stige om det går så galt at prosjektet realiseres.

Avisen Klassekampen kunne i går presentere nye tall for hva prosjektet kommer til å koste naturen. For fergefritt hele E39-veien fra Kristiansand til Trondheim er det snakk om hundre milliarder. Bare for CO2-utslipp fra myr og vegetasjon som ofres for 14 km vei på Tysnes kan tapet være over milliarden.

Les også

BA mener: Tegningene bør åpne politikernes øyne

Så langt har Statens vegvesen og Hordfast-medløperne vist liten interesse for å regne med slikt. Det snakkes ellers veldig mye om grønn omstilling, og det blir i løpet av få år umulig å «glemme» verdien av natur som ofres for utbygging. Uansett hvor «nyttige» nye veier påstås å være. Dessuten måles mye nå i CO2-utslipp. Det er umulig å se at Hordfast-prosjektet vil bidra positivt.

Tvert imot vil Hordfast gjøre veien frem til et forbedret klimaregnskap både lengre og vanskeligere. CO2-utslipp fra raserte myrer gir fort store negative utslag.

Det blir fortsatt argumentert med at noen har regnet seg frem til store såkalte samfunnsøkonomiske gevinster med Hordfast. Det meste er etter hvert motbevist. I tillegg dukker det stadig opp eksempler på kostnader som forsøkes holdt skjult. Noe som i seg selv bør forsterke en allerede skeptisk holdning blant folk flest.

Les også

Østlandet har fått, nå er det vår tur

Den nye regjeringen og det nye Stortinget skal ta en endelig avgjørelse om Hordfast. I så måte kan det være et problem at SV trakk seg fra forhandlingene slik at vi ender opp med en mindretallsregjering. Vi hadde vært tryggere på at prosjektet ble stoppet med både Sp og SV med i en flertallsregjering. Ap i Bjørnafjorden sier et klart nei til Hordfast, men andre deler av Ap er ikke helt til å stole på.

Det er ikke bare ensidig norsk borestopp etter olje som kan bety noe for vårt klima. Andre bekker små – og ubygde veier store – kan også gi viktige bidrag til et bedre klimaregnskap. Om SVs nei takk til flertallsregjering i neste omgang betyr grønt lys for Hordfast, så har «miljøpartiet» virkelig bommet.