Forstår de ikke?

Å bevilge penger til bybane til Åsane, og ikke til sikker vei Bergen-Voss, viser at vi har politikere som overhodet ikke skjønner noe som helst.

Harald

God dag mann, økseskaft!

- Tusen takk for svar, direktør Elin Wathne. Eg måtte sette meg ned i godstolen igjen og lure på ka det é du har svart på. Eg lurer også på kaslags byråkrati-skole du har gått på. Det é jo svada opp og svada i mente. Her é det NAV som eier trappeheisen, dokkar har ansvaret for utredningen ift. behov og søknad te NAV som fatter vedtak og igangsettelse. Koffor blir så vår søknad sendt te Ergo- fysioterapitjenesten Arna og Åsane? Spørmålet é kem gjør ka? É NAV involvert i eiendommer også? En må være molbo for å forstå svaret. Eg forstår i hvertfall ikkje en dritt. En annen ting é: Du skriver at dere må prioritere de som har størst behov for helsehjelp. Eg lurer på kor min kone sin søknad ligger i denne prioriteringsbunken. Hun kan ikkje gå alene opp trappen, og en hjelper må til for bl.a. å få me seg gåstolen. Vel, trappeheisen står der og er i bruk av naboen. Te slutt en ting te. Du avslutter ditt innlegg med «men vi jobber aktivt med å få ned ventetiden.» Vi fikk beskjed om at det vil ta tre månders behandlingstid! Eg gjentar fra mitt forrige innlegg, vi fikk et nytt brev datert 06.10.22 der det står at behandlingstid og iverksettelse blir forlenget med enda en måned, foreløpig te fire måneder. Dette é jo det motsatte av det du lover.

Ove E. Monsen,

en livsglad pensjonist som

begynner å tro på molboere

Fana sparebank

– Prøvde å ta ut 10-ere og 5-ere på Meny. Så viser det seg at Fanabanken, hvor jeg er kunde, ikke har en sånn avtale med Meny. Noe mange banker har. Kan Fanabanken fortelle meg hvor jeg skulle fått fikset dette. Servicen er dårlig nok fra før. Skal man innom en Fanabank må man reise histen og pisten i arbeidstiden. Alt kan ikke fikses på pc/tlf. Jane Aalen

Svar: Som kunde i Fana Sparebank er det mulig å kjøpe myntruller på kontor på Nesttun. Pris pr. rull er 3 kr. Dette kan gjøres i åpningstiden mellom kl. 13.00 og 15.30 eller etter avtale med kundesenteret vårt på 915 03411.

Hilsen Kristine Rasmussen Størksen, Fana Sparebank

NRK

– 01.11. slo jeg på NRK 1 litt før kl. 12 for å få en nyhetsoppdatering. Der fikk jeg høre og se: Et helikopter har i tett tåke falt ned på et jorde i Verdal, to mennesker omkommet, en person tatt hånd om av Helsevesenet. Jeg ventet så i 20 minutter på andre nyheter, men nei: Samme setning gjentatt 15–20 ganger på litt ulike måter.

Det er klart at dette er en oppsiktsvekkende ulykke, men når NRK ikke har noen som helst interessante opplysninger å komme med burde man fortalt: Vi kommer tilbake med denne saken når vi har nye opplysninger og så gitt oss de andre nyhetene!

NRK har ca. 3 500 ansatte. Blant dem burde det finnes et snartenkt og handlekraftig menneske som kunne grepet inn og stoppet den håpløse tidsbruken i landets viktigste nyhetskanal.

John Ludvig Larsen,

Paradis

Konvoi eller kolonne?

- Ser i en annonse at det skal gå en konvoi fra Bergen til Voss. Sikkert et spektakulært skue når alle handelsfartøyene ankrer opp på Vangsvannet. Har vi også marinefartøyer som går like godt til lands som til vanns?

Istedenfor å frakte alle kjøretøyene på skip vil jeg heller foreslå å kjøre i kolonne. På veien.

Hilsen en pensjonert

Orlogskaptein

Monsterbro foran helse og omsorg

– Ikke siden andre verdenskrig har noen regjering stått overfor slike utfordringer som den sittende. Med den brutale krigen i Ukraina og den situasjonen den påfører resten av Europa. Med millioner av mennesker på flukt, som trenger hjelp. Hjelpetiltak både humanitært og til å bekjempe Russlands herjinger. Energimangel og dermed prisstigning så vel på strøm, drivstoff som matvarer. Medførende krisepakker til befolkningen, industri og annen virksomhet, samt styrking av beredskap og forsvar, samtidig moderat bruk av oljepengene.

Rett nok med store inntekter fra gass-salg til Europa. Så selvsagt forstår jeg at det måtte et stramt statsbudsjett til. At vi måtte innstille oss på magrere og mer usikre tider. Selv oppvokst under andre verdenskrig. Så jeg har følt litt av det på kroppen.

Men oppi alle disse utfordringene, som krever penger og annen innsats. Ikke minst for å bevare velferdstilbudene for de svakeste, satser en på finansiering av E39, med gigantprosjektene Rogfast og Hordfast, med den natur- og klimafiendtlige monsterbroen over Bjørnafjorden. Som i 2021 var prognosert til å koste 37,5 mrd. kroner, men som nå nærmer seg 50 mrd. Og dermed skyver bygging av vei og jernbanestrekningen Arna-Voss ut i tid nok en gang. Og som bare trengte 200 mill. kroner for å kunne fortsette planleggingen. En strekning som har krevd 53 menneskeliv i tiden 1992–2022. Med 247 ras på strekningen siden 2000. Folk som daglig kjører der med livet som innsats.

Siden 2008 har staten gitt 25–30 % i investeringstilskudd til bygging og ombygging av sykehjem og omsorgsboliger. Nå er dette kuttet for alle nye prosjekter. Bergen kommune har nådd taket for lån. Uten disse tilskuddene vil en derfor ikke makte å kunne gjennomføre de 300 planlagte sykehjemsplassene og rundt 70 plasser i bofellesskap for utviklingshemmede. Det står i dag 116 trengende på venteliste for langtidsplass på sykehjem, mens 90 utviklingshemmende venter på plass i bofellesskap. Disse må nå vente enda lenger på en sårt tiltrengt plass, mens «veifolket» med sine lobbyister får sitt. Den sterkes rett når frem. Dette kler rett og slett ikke en rødgrønn regjering, etter mitt syn.

Helga Kleiva Pedersen

forfatter, tidligere journalist og redaktør

Les flere summetoner her: Jeg mister bussen jeg har ventet på fordi den stopper bak de andre