Den gamle krigeren «Hitra» er finere enn noen gang

Her ligger KNM «Hitra» ved kai på Shetlands- Larsens brygge på frigjøringsdagen for to år siden. I morgen formiddag vil krigsveteranen igjen være på plass – men da helt fremme på kaien foran statuen av Shetlands-Larsen. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Her ligger KNM «Hitra» ved kai på Shetlands- Larsens brygge på frigjøringsdagen for to år siden. I morgen formiddag vil krigsveteranen igjen være på plass – men da helt fremme på kaien foran statuen av Shetlands-Larsen. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Av

Når KNM «Hitra» seiler inn Vågen i morgen ettermiddag, vil den gamle Shetlandsbussen skinne mer enn noen gang. – Mye er gjort i vinter. Vi er veldig fornøyde!

DEL

Leif Løvenholm ved Haakonsverns havnekontor er satt til både å se til at den gamle veteranen «Hitras» har det best mulig. Og Løvenholm er også skipsfører om bord.

Var i Mandal 8.mai

– Noen savnet sikkert «Hitra» ved Shetlands-Larsens brygge på frigjøringsdagen? – Ja, men forklaringen denne gangen var enkel. Vi var i Mandal der krigsseilermonumentet ble avduket, opplyser Løvenholm.

Vinteren 2018/2019 ble på mange måter lik den for to år siden, med vinteropphold hos trebåtekspertisen hos Hardanger Fartøyvernsenter.

Og i Norheimsund ble det gjort mye godt arbeid denne gangen også.

Verftsformann Ivar Hoflandsdal peker på at besøket hos fartøyvern-folkene var helt nødvendig nå.

– Vi skiftet all natene på dekket. De var der, men var sprukket.

En nat er fugen mellom hver enkel planke på dekket eller på skipssiden.

– Det var kommet så langt at vannet var begynt å renne ned i lugarene under dekk.

Det å nate opp igjen dekk er noe som må gjøres med jevne mellom.

Men også dekket trengte en finpuss, og i Hardanger måtte en igjen hente frem den tropiske tresorten iroko.

Nå måtte rundt 40 løpemeter på dekket byttes.

– I tillegg er alt dekksutstyret sandblåst og lettbåten pusset opp. Denne oppussingen var det de menige som sto for.

Hardanger-turen var planlagt, og «Hitra» var i fruktbygden fra september til april.

– Egentlig skulle dette planlagte vedlikeholdet vært gjort i 2017/2018, men vi fikk det til først denne vinteren.

Klasseturer

– Hva skjer videre?

– Neste uke skal vi og på to turer med elever fra Løvås skole i Fyllingsdalen. Turen går til Telavåg. Så blir det pensjonisttur til Bekkjarvik, før vi skal innom slippen til Skjøndal på Laksevåg for klassing.

Løvenholm har ingen langturer med «Hitra» i år. I fjor var båten på Shetland, men det eneste som er klart for ettersommeren, er den årlige turen til Fonnesdagene i  Austrheim.

Neste år er 75 år siden frigjøringen av Norge, og da kan det fort bli langt travlere for Løvenholm og hans 4–6 menige som er mannskap om bord.

I år er det 77 år siden den berømte Shetlandsgjengen ble løftet opp til det offisielle navnet «Norwegian Naval Independent Unit» (NNIU). I oktober 1943 – året etter, ble gjengen en del av den Kongelige Norske Marine. Den engelske tittelen til Shetlandsgjengen ble Royal Norwegian Naval special Unit (RNNSU).

Artikkeltags