«Vågen» overtar for «Beffen»

 Til sommeren er det 21 år siden «Vågen» begynte i ruten mellom Torget og Tollboden, mens «Beffen» (akterut) i alle år har krysset mellom Dreggen og Nykirken. Nå overtar «Vågen» sommerruten til Sandviken og Fiskerimuseet. (Foto:  TOM R. HJERTHOLM)

Til sommeren er det 21 år siden «Vågen» begynte i ruten mellom Torget og Tollboden, mens «Beffen» (akterut) i alle år har krysset mellom Dreggen og Nykirken. Nå overtar «Vågen» sommerruten til Sandviken og Fiskerimuseet. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Av

Siden sommeren 2015 har det vært mulig å komme sjøveien med ferge til Fiskerimuseet i Sandviken. «Gamle-Beffen» har til nå gjort jobben. Nå overtar MF «Vågen» ruten fra Vågsbunnen.

DEL

Riktignok gjenstår noen formaliteter, men alt tyder på at det blir den enda eldre «Vågen» som skal seile besøkende til sjøbodene i Sandviken.

Måtte finne en løsning

– Men fergen skal og seile til Akvariet som vi har gjort i så mange år.

Eier av «Vågen», Terje Johan Skjelbred, er fornøyd. Å få Norges Fiskerimuseum og Bergen kystkultursenter med på «ferielaget», er helt perfekt.

Skjelbred har vært opptatt av det han kaller «historiske Bergen», og det å ta vare på og fortelle om den maritime historie. Når han nå har inngått avtale med Norges Fiskerimuseum/Bergen kommunale kystkultursenter, er han fornøyd.

For Egil Sunde, daglig leder ved kystkultursenteret, er en avtale om MF «Vågen» like perfekt.

– Vi har tidligere hatt samarbeid med kretsen rundt MF «Beffen». Ønsket var å fortsette, men vi har ikke fått svar på en henvendelse.

Sunde peker på at det nå hastet å få på plass en avtale med tanke på turistsesongen som ikke er så langt unna.

– Det handler om å ha alt på stell, når vi nå går ut og markedsfører at vi  skal seile fra Vågsbunnen til Sandviken også i 2019.

Forutsigbarhet er helt vesentlig, og all usikkerheten omkring driften av de to «beffene» denne vinteren, førte Sunde til «Vågen».

Per i dag ligger den elektrisk drevne «Beffen» fortsatt ved Dreggekaien. Og med den ute av drift, betyr det samtidig at den daglige ruten mellom Dreggen og Nykirken seiles med den gamle fergen.

Det er den samme gamle som de siste sesongene har vært innleid til museumsruten mellom Sentrum og Sandviken.

Saken fortsetter under bildet.

MF «Vågen», som den heter i dag, ble bygget i 1943 og seilte som «BEF 1» til 1977, da den ble tatt ut av drift. Etter at Vågen Færgeselskap fikk den opp og gå igjen i 2002, fikk den nytt navn og gikk inn i turistruten til Nordnes. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

MF «Vågen», som den heter i dag, ble bygget i 1943 og seilte som «BEF 1» til 1977, da den ble tatt ut av drift. Etter at Vågen Færgeselskap fikk den opp og gå igjen i 2002, fikk den nytt navn og gikk inn i turistruten til Nordnes. (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Sunde har også spurt om å få kjøpe den elektriske "Beffen", men har heller ikke på denne forespørselen fått noe svar.

Avtalen med Skjelbred betyr nå at MF «Vågen» fra  18. mai vil gå i den faste ruten til flytebryggen i hopen ved Tollboden – for så å seile videre til Sandviksbukten.

– For oss i Sandviken, blir det som før - én avgang i timen, forklarer Sunde.

Ønsker også å kjøpe

I øyeblikket er Sunde i dialog med fylkeskommunen om konsesjon for den nye ruten.

– Jeg har allerede klarert med Sjøfartsdirektoratet at MF «Vågen» kan seile på denne strekningen.

Sunde er heller ikke fjern fra tanken om å kjøpe MF «Vågen», og har inngått en intensjonsavtale med Vågen Færgeselskap.

Kystkultursenteret og bevaringstanken rundt de mange gamle skip er også helt etter Skjelbreds hjerte, så muligheten er stor for at Sunde på sikt overtar MF «Vågen».

– For meg ville det helt store være å  kunne se alle de tre gjenværende «beffene» seile på Vågen i fremtiden, sier Sunde.

Artikkeltags