Nå er boksene borte

En litt annen tid i tunnelen. Oppbevaringsboksene til høyre er de samme som var i bruk til ganske nylig. På motsatt side var det vindusreklame for flere butikker. Det finnes ingen planer for mulige reklameopplegg i fremtidens tunnel.  (Foto: EIRIK HAGESÆTER)

En litt annen tid i tunnelen. Oppbevaringsboksene til høyre er de samme som var i bruk til ganske nylig. På motsatt side var det vindusreklame for flere butikker. Det finnes ingen planer for mulige reklameopplegg i fremtidens tunnel. (Foto: EIRIK HAGESÆTER)

Av
Artikkelen er over 2 år gammel

Langs ene veggen en eviglang rad med utstillingsvinduer. På motsatt en lang rekke med oppbevaringsbokser. Nå føles gangtunnelen bare fryktelig lang og fullstendig tom.

DEL

En gang den mest folkerike gangtunnelen i Bergen by. Busspassasjerer hastende til og fra de mange perrongene og det nær sagt til alle døgnets tider.

I dag kalles tunnelen for kulvert på fagspråket. Sikkert riktig nok.

60 år siden busstasjonen

Da den tjente som hovedtrasé for bussreisende som skulle til sør eller nord og ut av byen, hadde den mange kallenavn.

Undergangen eller undergrunnen var to. Tunnelen var like vanlig.

I år er det 60 år siden gamle Bergen busstasjon så dagens lys med sine 14 perronger.

Det er både sagt og skrevet at den var Nord-Europas mest moderne. Arkitektene Hans W. og Rolf Rohde sørget for både ventehall og toaletter.

I løpet av disse seks tiårene er mye blitt endret på. Både kollektivsystemet, reisemønstre og tilbudene til de mange tusen som fortsatt bruker terminalen.

Navneendringene og ombyggingene er det og så nok av.

For tredve år siden var det klart for en nyere og mer moderne busstasjon.

For å få dette til, ble tanken om et kjøpesenter lansert. 96 investorer sto klare og det ble både nytt senter og en solide ansiktsløftning på bussterminalen.

Bystasjonen ble etablert i 1988, men elleve år senere var det duket for Bergen Storsenter.

I dag er det på mange måter slik at navnet følger alderen på vedkommende som bruker det.

«Godt voksne» sier gjerne busstasjonen, midtsjiktet bruker bystasjonen – og så den yngre garde som ofte peker på storsenteret.

I Skyss sin reiseplanlegger står det Bergen busstasjon, mens eierne av selve busstasjonen; Hordaland fylkeskommune lever godt med Bystasjonen. Olav Thon er eier av kjøpesenterdelen.

Nye oppbevaringsbokser

Mye er med årene blitt endret i undergangen/kulverten. Ved siste store ombygging av perrongområdet i forbindelse med Bybanens inntreden, ble alle perrongene borte og oppgangene plomberte for evig og alltid.

Alle spor av det gamle var nesten borte. Bare noen få oppbevaringsbokser sto tilbake i en heller steril og «kald» tunnel. Nå er også disse borte!

– Grunnen til det er at Hordaland fylkeskommune tidligere i år gikk åpent ut og søkte etter leverandør til ny avtale om installasjon og fremtidig drift av oppbevaringsbokser på Bystasjonen, opplyser Rune K. Aadland som eiendomsavdelingen.

– Dette medførte at det nå blir et skifte av leverandør til disse tjenestene.

Artikkeltags

Kommentarer til denne saken