Gladmelding til alle turgåere, nå blir betongmonsteret revet

Da folk fra Statens vegvesen tok en runde til fjellet mellom Eidsvåg og Øyjorden, hadde igjen taggere vært  gjennom gjerdet. Betongbygningen fremstår mer og mer som noe som ikke helt hører til her i naturen. (Foto:  STATENS VEGVESEN)

Da folk fra Statens vegvesen tok en runde til fjellet mellom Eidsvåg og Øyjorden, hadde igjen taggere vært gjennom gjerdet. Betongbygningen fremstår mer og mer som noe som ikke helt hører til her i naturen. (Foto: STATENS VEGVESEN)

Av

Ingen lange utredninger eller høringsrunder. Heller ingen store diskusjoner. På nærmest rekordtid har Statens vegvesen fattet en avgjørelse som gleder turgåerne.

DEL
<div id='netboard-1'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('netboard-1'); }); </script> </div>

Les Bergensavisen i 5 uker for KUN 5 kr!

Da vi her i BA i november rettet pekefingeren mot den store og stygge betongbygningen på fjellet mellom Øyjorden og Eidsvåg, regnet vi ikke med noen kjappkjapp-løsning.

Eidsvågtunnelen

Eidsvågtunnelen er en tunnel på europavei 16 / europavei 39. Tunnelen går gjennom Eidsvågsfjellet mellom Eidsvåg og Øyjorden.

Tunnelen ble bygget i to omganger. Det første løpet åpnet i 1956.

 I 1988 fikk tunnelen et løp til. Dette tunnelløpet ble drevet frem ved hjelp av tunnelboremaskinen «Madam Felle».

I 1996 ble det eldste tunnelløpet utvidet i høyden til 4,5 meter standard høyde.

Da vi hadde kontakt med Arild Hegrenæs i Statens vegvesen lovet han å sjekke forholdene rundt betongkolossen.

Ingen funksjon lenger

Seksjonssjefen ville umiddelbart sende folk til fjells for iallfall se til at området fortsatt var forsvarlig inngjerdet og at sikkerheten var ivaretatt.

Nå har nestoren hos Statens vegvesen tatt en avgjørelse, og allerede denne uken tas de første skrittene for å fjerne det som en gang fungerte som en nødvendig ventilasjonssjakt for Eidsvågtunnelen.

– Sjakten har jo ingen funksjon lenger, og den estetiske verdien står vel ikke helt i stil med naturen rundt.

Hegrenæs velger en lite byråkratisk, men desto mer elegant måte, å begrunne avgjørelsen på.

Det vi trodde skulle ta «både vinter og vår» før en tok diskusjonen, ender med en endelig avgjørelse før vi er halvveis i vinteren! Nå kan problemet snart være løst.

Ventilasjonssjakten har stått uvirksom siden bilene fikk sine dobbeltløp gjennom fjellet.

– Og sjakten har i mange år vært fylt med betong.

Hegrenæs har tidligere forklart bakgrunnen for det enorme tårnet på toppen av hullet nedover i fjellet.

– Da tunnelen sto ferdig i 1956, var det trafikk i begge retninger. For å unngå eksos i tunnelutløpene, ble sjakten på fjellet bygget. Da vi i 1988 bygget enda et tunnelløp, ble det ikke lenger bruk for sjakten. Enveiskjørte løp i tunneler av en slik lengde, sørger selv for utluftingen, er forklaringen til Hegrenæs som selv var prosjektleder da det ble utvidet til to tunnelløp.

<div id='outstreamvideo'> <script> googletag.cmd.push(function() { googletag.display('outstreamvideo'); }); </script> </div>

Hegrenæs vil ikke være med på at Statens vegvesen hadde glemt sjakten på fjellet.

– Nei, den var verken forsvunnet eller glemt, men da BA gjorde oss oppmerksom på forholdene, måtte vi jo se nærmere på den. Nå blir den revet!

Forberedelsene i gang

Entreprenør er hyret, og går alt som det skal, er en i gang med rivingen denne uken.

– Vi kjører inn maskiner fra Øyjorden-siden, og når den er revet vil alt bli kjørt bort til en egnet avfallsplass, opplyser Hegrenæs.

Når det er gjort vil det bli støpt et lokk over selve sjakten. Det blir litt av et lokk. Vi snakker her om ti ganger ti meter.

– Og deretter vil vi sørge for at det blir beplantet. Til nettopp den biten, vil vi kontakte fagpersonell på området, for å få det slik alle ønsker seg, forklarer Arild Hegrenæs.

Artikkeltags