Fjordsteam-general, Øyvin Konglevoll forteller om 55 påmeldte fartøyer. Fra de to minste fra Tyskland på knappe fem meters lengde, til de to største – lasteskipet Hamen på 73 meter og legendariske Hestmanden på 65 meter.

- Vi har nå påmeldte båter fra Oslo i sør til Hammerfest i nord. Alle typer båter er representert. Vi har agentbåten Quest som gikk for Hansa Bryggerier, Sporen som seilte for Sundt, og egentbåtene Arnafjord og Arnefjord - og ikke å glemme Christian Michelsens lystbåt Faun, lystyachten Tysso som tilhørte Tyssefallene i Hardanger. Og vi må ikke glemme sjøbrandsprøyten Nøkk til Stavanger brannvesen osv.

Konglevoll peker på samlingen av ni damskip og tre dampbåter som samles på Bergen havn rundt Vågen fra Børshopen til Skolten 2. 5. august.

Alle våre kjente lokalruteskip i veteranklassen vil og være på plass. Og igjen blir Rogaland å se - skipet som med skikkelig slagside ved Bradbenken,  går igjen på bilder fra eksplosjonsulykken på Festningskaien under 2. verdenskrig.

– Så mange dampskip har det ikke vært i en norsk havn siden 1950-tallet!

Dette arrangementet med den store samlingen av både veteranskip og dampskip, mener Konglevoll må være det største som noen gang har vært arrangert i hele Europa!

Frivillighet i høysetet

Konglevoll understreker at ingenting går av seg selv, og jobben bak Fjordsteam-treffet krever stor frivillighet.

– Vi får dessuten hjelp fra Etat for næring og kultur i kommunen. Ikke minst til kontakt inn mot offentlige etater.

Når det gjelder økonomien konstaterer han at kommunen har bevilget to millioner kroner.

– Fylkeskommunen stiller med en halv million, og vi har fått 250 000 fra Neptun-stiftelsen. Dessuten er vi lovet 150 000 fra Sparebanken Vest – og så har vi gjort avtaler om tjenester for å spare penger, hos både Bodoni Forlag, Bir og Padøy Transport.

Konglevoll forteller at målet er et budsjett på fire millioner kroner.

– Dette inkluderer de før nevnte levering av tjenester, sponsing og tilskudd. Minimumsbudsjettet er på tre millioner, og så har vi ett maks på fire millioner.

Tre millioner er passert, og nå jobbes det for å få inn enda mer.

– Da vil vi kunne by på enda mer kultur.

Konglevoll peker på viktigheten av at ingen skal havne i den situasjonen at de ikke får betalt. Han legger til at én av foreningene bak Fjordsteam, Bergen Brandkorps Historielag, fortsatt har 60 000 utestående hos Sykkel-VM.

– Det skal ingen oppleve hos oss!

Eller som Carl A. Harbitz-Rasmussen i Fjordsteam-ledelsen velger å si det:

– Vi tilpasser oss hele tiden det vi evner å få tak i.

Og han fortsetter:

– To budsjetter, basert på ett mål og ett ønske. Målet er nådd, men vi ønsker oss altså mer og garanterer en folkefest!

Det blir kulturinnslag fra scenen som sannsynligvis kommer på Bryggesiden. Scenen fra England, som utseendemessig har et tivolpreg fra forrige århundre over seg, har bla. et dampdrevet orgel, forteller Harbitz-Rasmussen.

Hele havneområdet vil disse dagene også bære preg av kystkulturinnslag, og på Festningskaien blir det et maritimt marked med innslag av gamle håndverksfag relatert inn mot bla. seislkute- og dampskiptiden.

Bidrar til drivstoff

Den største utgiftsposten, blir bidrag til drivstoff til fartøyene.

– Mange skip har langt å seile før de kommer til Bergen. Kan nevne at Gamle Mårøy kommer fra Hammerfest og trenger mye drivstoff. Et annet eksempel er damphvalfangerskipet Southern Actor fra Sandefjord, Styrbjørn fra Oslo og Hestmanden fra Kristiansand.

Harbitz-Rasmussen fra Bergen Veteranvognklubb taler varmt for de dampdrevne kjøretøyene fra England. Deriblant en kullfyrt buss!

– Og ikke glem Veterantrikken fra Møhlenpris til Engen som kan bli en realitet – og et historisk øyeblikk.

Veteranvognklubben stiller egen drosjeholdeplass med veteranbiler, det blir kjørt veteranbusser i rute fra Åsane og Nesttun terminaler - og det blir historiske brannutrykninger til Bryggen.

Kjell Magnus Økland i Kystsogevekene har også koblet seg på Fjordsteam 2018, og lover kapproing på Vågen dagene 2. august - 5. august.

- Da ser vi for oss tre klasser. Deriblant én for større båter med fem årepar og deromkring. Vi låner båter fra 17. mai-komiteen i Bergen, pluss vengebåtene. Den ene er jo Bergen Kystlag sin og den andre kommer fra Baroniet i Rosendal, sånn at vi binder sammen åpningen av Fjordsteam med avslutningen på Kystsogevekene.

At kystkulturen kobler seg på Fjordsteam 2018 faller helt naturlig, merner han.

- Alt du ser av båter under det kommende Fjordsteam-arrangementet er jo kystkultur så det holder. Det er jo ikke mange dagene siden BA hadde en artikkel om antallet reisende med fergene hver dag, og denne viste  at sjøen ikke bare var veien, men er veien den dag i dag.