Gå til sidens hovedinnhold

Juletoget er klar for avgang

Artikkelen er over 4 år gammel

For ti år siden slo ledelsen hos Wallendahl et slag for julen. – Vi tok opp igjen de gamle tradisjonene etter en lang pause. Og her er vi igjen – med både modelltog og nisser!

Vibecke Nøttveit, sjef hos Wallendahl, er glad for at hun valgte å gjenoppta tradisjonen med de levende nissene og ikke minst modelljernbanen.

I år skal nissene faktisk få eget rom og vindu.

Nissene samles

– Vi har valgt å samle alle nissene. De er blitt veldig populære blant barnehagebarn som vandrer forbi utenfor vinduene i førjulstiden.

For 50–60 år siden var det tre ting barna bare måtte få med seg før det ble julaften:

Nissene hos Sundt, tegnefilmene som ble vist på Kløverhusets vegg mot Strandkaien – og så modelltoget og nissene hos Wallendahl.

– Vi kjenner ikke historien om hvorfor Wallendahl landet på å kjøre modelltog i Strandkaien-vinduet til jul, men butikken solgte Märklin-tog, så det er nok en sammenheng der.

Det er Jarle H. Hansen som sier dette.

Sammen med Ole Palerud og Bjørn Totland la han også i år ned godt over 500 timer for å få Wallendahl-vinduet i god gammel julemodus.

Forleden kveld var de tre modelltogentusiastene fra Norsk Jernbaneklubb Bergen ferdige.

I samtlige år siden Vibecke Nøttveit kjøpte inn et togsett, har Norsk Jernbaneklubb-gjengen tatt seg av montering, service og vedlikehold.

Den rivende utviklingen innen data, har også satt spor på anlegget i vinduet.

– Nå har vi tre tog som kjører – og i år har Bjørn Totland også laget Fløibanen som går på skinner, opplyser Hansen.

I dag er det bitte små minidatamaskiner og infrarød sensor som teller. Et håndtrykk på vinduet får togene til å gå.

– Vi har dermed fått til korrespondanse mellom ett av togene og Fløibanen.

Men også de gamle gode nissene har fått sin renessanse.

– Neste år skal nissene få nye klær. De gamle begynner å bli slitte.

Kjørte hele fem mil i fjor

Hansen forteller om det første anlegget. Et anlegg konstruert slik at det ble mange skjøter og dermed avsporinger.

– Med dagens er det vesentlig færre avsporinger.

Elektronikk og mekanikk krever også sitt på vedlikeholdsfronten.

– Husk på at nå ruller toget fra 0800–2200 hver dag helt til over nyttår. Kan jo nevne at Flåmsbanen-loket, som nå står på stasjonen, regnet jeg ut kjørte fem – 5 – hele mil forrige juleutstilling!

Men jernbaneentusiastene gir julehjelp også til andre.

– Ja, vi har åtte av våre tog som ruller rundt i Pepperkakebyen!