Begge gatene er fylkesveier og sorterer dermed under Statens vegvesen. Hvor mange årlige kroner som går ut fra «veikassen» til vedlikehold av disse benkene, er uvisst.
Travel gate
Strandgaten, som fikk sitt offisielle navn så langt tilbake som i 1857, er fortsatt en god handlegate. Historien forteller at gaten på 1800-tallet var Norges travleste handlegate.
I løpet av en periode på 18 timer under en telling for 104 år siden, passerte 50 000 mennesker til fots i gaten.
Det gjør det neppe i dag i det som i mange tiår og har vært byens julegate.
Da Strandgaten ble gjenåpnet i 2002, hadde både veibane og fortau fått et nytt utseende. Arkitektene hadde bla. gitt gaten en rekke benker med ny design.
Det er disse samme benkene som er blitt en ugrei post på det årlige vedlikeholdsbudsjettet.
Det siste året har flere av benkene vært lite innbydende, og dette har Strandgaten velforening meldt inn flere ganger.
– Vi har vært i kontakt med mange offentlige etater, men det har tatt tid før vi er der vi er i dag.
Alexander Ohm er styreleder i velforeningen.
– Vi meldte ifra om tilstanden på disse benkene for over et år siden. Benkene var mugne, og det fristet ingen å sette seg ned for en hvil.
Da Ohm før julegateåpningen forleden hadde gått og sett røde og hvite sperrebånd der det var før benkeseter, var han ikke mye optimistisk før julehandelen.
Nå har det heldigvis ordnet seg.
De siste ukene har nær sagt alle benkene på både Strandkaien og i Strandgaten fått helsjekk.
– De av benkesetene som trengte en skikkelig overhaling, har vært inne. Noen av setene var ødelagt og er blitt byttet ut med nye. Andre igjen er blitt vasket, oljet og beiset/malt, opplyser Morten Solholm hos Statens vegvesen.
Han forteller videre at i fjor var det og noen av benkene som måtte innomhus for stell.
Strandkaien også
– Noen på grunn av hærverk.
For brukere av Strandkaien er det en smule overraskende at også benkesetene der måtte inn til «vask og stell».
Strandkaien, som fikk sitt offisielle navn året etter den stor bybrannen i 1916, gjennomgikk en total forvandling på både fortau og ikke minst i veibanen for få år siden.
Det er bare syv år siden den sto ferdig, men også der følger vedlikeholdsrutinene på benkene samme mønster som parallellgaten lenger oppe.
– Det er driftsentreprenøren som har oppgaven å sjekke tilstanden på benkene, sier Solholm hos veivesenet.