– Denne MÅ vi hente hjem!

Det vil nok glede mange at MS «Sognefjord», til tross for en omflakkende tilværelse, fortsatt bærer det lett gjenkjennelige rederimerket til Fylkesbaatane i baugen.

Det vil nok glede mange at MS «Sognefjord», til tross for en omflakkende tilværelse, fortsatt bærer det lett gjenkjennelige rederimerket til Fylkesbaatane i baugen.

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Siste tur på Sognefjorden var senhøstes 35 år tilbake. At MS «Sognefjord» fortsatt seiler, kommer overraskende på mange. – Drømmen er å hente båten hjem!

DEL

Roald Øvreås sitter i den lille bygden Ortnevik på sørsiden av Sognefjorden. Tanken om å hente hjem den gamle passasjerbåten, er levende.

I øyeblikket befinner MS «Sognefjord» (bygget i 1943) seg i Malaysia.

– Må være mulig

Drømmen har Øvreås hatt lenge - og i halvannet år har han prøvd å få til enn allianse av pengesterke for i første omgang få sjekket ut om det er noen vits å hente MS «Sognefjord» hjem.

«Reisepenger» kaller han det.x

– Det har ikke vært så enkelt, men man må jo ikke gi opp av den grunn, sier optimisten.

– Målet må være å skaffe til veie penger nok til å kunne sende noen skipskyndige nedover fra Norge.

MS «Sognefjord» har ligget for salg en god stund, og yachtmegler Bill Neumann i New Jersey, USA opplyser at mange har vært interessert.

Den mest seriøse interessenten hadde han for tre år siden, en franskmann som var og så på skipet.

– Men det strandet på at han ikke klarte å finansiere kjøpet, sier Neumann.

Prisen er den samme i dag som for tre år siden, rundt 1,8 mill. norske kroner.

Mens Neumann fortsatt venter på den rette kjøperen, går det an å leie båten.

– Den har en heltidsansatt kaptein og et mannskap på syv!

At båten ligger uten å være solgt, betyr at Øvreås har en sjanse til å få snudd baugen hjemover.

– En tur til Malaysia vil kunne gi oss svar på om det er verdt å bruke tid og penger. Blir det tommelen ned – vel, da får en bare droppe tanken. Men om båten er i så god stand som rapportene forteller, må vi kunne gjøre noe.

Øvreås mener både offentlige myndigheter og private bør stå opp for MS «Sognefjord».

– Vi snakker her om vestnorsk kulturhistorie. Når de to fylkene igjen skal bli til ett, Vestlandet, bør tiden og være inne til å hente hjem en båt som har betydd så mye for bergensere og sogninger.

70 år siden i 2020

 MS «Sognefjord» var én av seks båter som ble ombygd til passasjerbåter for norske rederier etter krigen. Ved siden av MS «Sognefjord» er MS «Sunnhordland» eneste som fortsatt er i drift.

Om to år er det 70 år siden båten ble satt i drift på Sognefjorden.

På jakt etter penger har Øvreås vært innom mange. Deriblant Fjord 1s toppsjef, Dagfinn Neteland.

– Han lovet å være tungt med på sponsorsiden, når båten en dag kommer hjem. Han vil ikke være med på eiersiden eller driftssiden, men gjerne som én av støttespillerne.

Øvreås mener og hotellnæringen ved Sognefjorden og ellers reiselivsnæringen bør være interessert i få MS «Sognefjord» hjem.

– Det nytter ikke å møtes over en kopp kaffe, småprate for bare å avtale nytt møte. Her må det trøs ti. Jeg ser for meg 1000 andeler på hver 10 000 kroner. Nytter ikke bare med en liten venneforening. Nei, skal vi komme noen vei, må det bygges opp et selskap.

De som vil, kan kontakte Øvreås på roald.ovreas@gmail.com

Artikkeltags