– Skal være lett gjenkjennelige

Her i Torggaten er det i år etablert permanente løsninger for sykkelparkering. På begge sider av gaten er det stativ, hvor det er mulig å låse både ramme og minst ett av hjulene på sykkelen. Her i gaten er det nå totalt 32 plasser. Foto: TOM R. HJERTHOLM

Her i Torggaten er det i år etablert permanente løsninger for sykkelparkering. På begge sider av gaten er det stativ, hvor det er mulig å låse både ramme og minst ett av hjulene på sykkelen. Her i gaten er det nå totalt 32 plasser. Foto: TOM R. HJERTHOLM

Av

I fjor syklet og gikk han i Sentrum. Andy Keith ønsket ved selvsyn å kartlegge behovet for sykkelstativer. – Sykler var låst til gjerder, stolper og benker. Rundt 200 plasser så ut til å trenge stativ!

DEL

Keith er rådgiver på kommunens Sykkel- og mobilitetskontor, og han tok bilder og registrerte alt han så.

Hans primære oppgave er å være i forkant av det som forhåpentligvis vil skje: at flere og flere vil sette seg på sykkelen til og fra Sentrum.

Optimist for fremtiden

Saken fortsetter under bildet

Den som tidlig krøkes osv. ... at det er gode parkeringsalternativ rundt på skolene er viktig, og her er stativene som er montert nå i 2019.  Foto: BYMILJØETATEN

Den som tidlig krøkes osv. ... at det er gode parkeringsalternativ rundt på skolene er viktig, og her er stativene som er montert nå i 2019. Foto: BYMILJØETATEN

Byrådets politikk ligger i bunn, og som Keith sier:

– Sykkelstativene er det første lille jafset for må forbedre situasjonen, og så kommer de litt større oppgavene med tilrettelegging av strekninger etterpå.

Keith er veldig optimistisk, også med tanke på økonomien som danner grunnlaget for gjennomføring av de ambisiøse planene for både 2020 og 2021.

Med planene og midlene på plass, går en snart løs også på den omfattende jobben med tilrettelegging.

Når det gjelder Sentrum og sykkelparkering er Bymiljøetaten godt i gang allerede.

Med bakgrunn i den syklende kartleggingen, har Bymiljøetaten i år montert permanente løsninger i Torggaten, Gamle Nøstegaten, Øvre Dreggsallmenningen, Persenbakken og Tempelkroken.

At sykkeltyverier forekommer med ujevne mellomrom må alle ta innover seg.

Derfor er Bymiljøetatens nye stativ utformet for å kunne låse ett av hjulene pluss rammen.

– Mange bergensere har dessverre opplevd å komme tilbake til sykkelstativene, for så oppdage at bare fremhjulet står igjen.

De såkalte fremhjulsstativene skal derfor byttes ut. Både på Sydnesplassen, i kryss Strandgaten/Fortunen og i Gågaten er disse i år byttet med de nye røde. Keith peker på at det ikke finnes helt sikre sykkelparkeringer, men at de nye iallfall er sikrere enn de gamle.

– Valg av stativer og farge er resultat av gruppearbeid i etaten mellom sykkelfolk, byromsfolk og arkitekter. Gjenkjennelighet daner bakgrunn for vårt valg.

Også på skolene

At de står veldig lett synlig håper en skal slå ut positivt og forhindre sykkeltyveri. I år har en og hatt flere såkalte prøveplasseringer på steder det ikke er like enkelt å etablerte fastmonterte.

Som en prøve, har dette stativet stått en tid på Bibliotekplassen mellom Hovedbiblioteket og Bergen Storsenter. Det finnes mange slike mobile stativ rundt i byen.  Foto: TOM R. HJERTHOLM

Som en prøve, har dette stativet stått en tid på Bibliotekplassen mellom Hovedbiblioteket og Bergen Storsenter. Det finnes mange slike mobile stativ rundt i byen. Foto: TOM R. HJERTHOLM

Totalt har det i 2019 vært 359 plasser i røde stativ å se rundt i byen. Både fastmonterte og de med midlertidig status.

Keith og hans kollegaer har og fått montert stativ på en del skoler også utenfor selve bykjernen.

– Både på Bønes, Olsvik, Skeie og Møhlenpris er det kommet mange stativ.

For neste år vil også Krohnengen og Rothaugen få permanente løsninger.


Artikkeltags