– Alt går selvsagt på skinner

Dette bildet er neste år tyve år gammelt, men kunne like gjerne vært tatt denne aller første kjøresøndagen i 2017. På Gamle Vossebanen lever de etter prinsippet «same procedure as every year».  (Foto: MAGNE TURØY)

Dette bildet er neste år tyve år gammelt, men kunne like gjerne vært tatt denne aller første kjøresøndagen i 2017. På Gamle Vossebanen lever de etter prinsippet «same procedure as every year». (Foto: MAGNE TURØY)

Av

Veterantogtanken er like levende i dag som den første avgangen oktober 1992 på strekningen Bergen-Minde. – Kjempegøy! Og en herlig blanding av erfarne og nye medlemmer.

DEL

Ivar Gubberud er driftsleder på Gamle Vossebanen – og har samme gløden den dag i dag som de første sesongene med veterantoget.

Allerede i går ble det skuffet kull på dampkjelen til 1913-loket gjennom Helldal og Arnadalen.

Første gangen 1992

Damplokomotivet «nr. 255» holdt stand som rutegående helt frem til 1969. Etter utfasingen ble damplokomotivet sendt rundt til flere plasser i landet, men det første da det ble rullet til Bergen i 1980 at det igjen ble gjort litt stas på den gamle kjempen.

Det var høsten 1992 at igjen røyken sto til værs etter det svarte loket på Gamle Vossebanen, og siden har lokomotivet vært den store merkevarebyggeren for veterantogtanken her vest.

– Og det vi nå ser er at vi får flere nye medlemmer, alle dyktige og genuint opptatt av det vi driver med. Flinke folk som står for både tilrettelegging og informasjon.

– Allerede i går var toget i sving. Da kjørte vi for ett av cruiseskipene som lå i Bergen. Utover i sesongen har vi avtaler med flere cruiseskipsoperatører.

Utlendinger, og da spesielt engelskmenn og tyskerne er vilt begeistret for veterantogtilbudet i dalstrøkene på østsiden av Ulriken.

– Spisevogn, dampbåt og veteranbuss. Denne søndagen får de som vil ta hele rundturen mye for pengene. Nostalgia på alle fronter, og om ikke dette er nok, sørger vi for skikkelig jernbanemusikk.

På Garnes stasjon vil Alliansekorpset Arna, Trengereid Musikklag og Arne Musikkforening være på plass og skape stor stemning.

– Og disse vil sørge for at nyinnøvde verk med jernbanemusikk laget av verdenskjente klassiske komponister, vil være å høre.

Gubberud opplyser videre at neste søndag blir det nærmest «Orientekspressen-tilstander» om bord, når Nesttun nye strykere sørger for underholdningen på toget.

Kongelig oppvarting

Lokomotivet fra 1913 er nevnt. Bak kommer teakvogner fra både 1920- og 1930-tallet, og denne søndagen er og den fantastisk flotte spisevognen fra 1937 koblet på.

– Nærmere kongelig oppvarting kommer du neppe.

Også sist vinter har det blitt byttet mange sviller langs den 18 kilometer strekningen.

– Svilleutskiftingsprogrammet vårt har vi holdt på en tiårs tid, og vi nærmer oss slutten. Har vel rundt syv kilometer igjen de totalt 18, og om en tre-fire år er vi i mål. Før denne sesongen er også Haukeland stasjon linoljemalt, og fremstår i fordums prakt.

Artikkeltags