Bekymring i jernbanemiljøet

Utspillet fra store mektige Bane NOR i Oslo vekker både undring og ikke minst bekymring blant alle jernbaneentusiastene. Kutt i tilskudd kan bety slutten på kjøringen mellom Garnes og Midttun. Foto: IVAR GUBBERUD

Utspillet fra store mektige Bane NOR i Oslo vekker både undring og ikke minst bekymring blant alle jernbaneentusiastene. Kutt i tilskudd kan bety slutten på kjøringen mellom Garnes og Midttun. Foto: IVAR GUBBERUD

Av

I miljøet rundt de populære museumsjernbanene er det stor bekymring. Byråkrater i mektige Bane NOR tenker kutt i tilskuddene til bl.a. Gamle Vossebanen!

DEL

– Det som virkelig er kritikkverdig, bekymringsfullt og ikke minst problematisk, er hva en liten ledergruppe i Bane NOR i et lukket rom kan finne på.

Setter strek over alt

Driftsleder ved Gamle Vossebanen, Ivar Gubberud er oppgitt.

Han gir klart uttrykk for hva han mener.

– De endrer praksis uten å gi andre innsyn i hva de holder på med. De overkjører et 25 år gammelt vedtak fra høyeste hold i regjering og departement. De setter glatt en strek over det hele!

Saken fortsetter under bildet.

Skumringsturen sist lørdag var siste sjanse til god mat og drikke pluss underholdning denne sesongen.  Foto: IVAR GUBBERUD

Skumringsturen sist lørdag var siste sjanse til god mat og drikke pluss underholdning denne sesongen. Foto: IVAR GUBBERUD

Alt begynte med brevet fra Bane NOR hvor det ble listet opp at allerede neste år ville det komme kutt i tilskuddene til landets museumsjernbaner.

Da det så begynte å blåse opp til storm blant jernbaneentusiastene landet rundt, ble utspillet fra hovedstaden omformulert. Nå het det at tilskuddsordningen skulle opp til vurdering, men at det ikke ville bli endringer for 2020.

– Ingen høring, total mangel på demokrati og innsyn. Og her er det fattet et vedtak i en gruppe uten kompetanse på jernbane. Og det attpåtil mot egen faginstans.

Fortsatt er det slik at det er Samferdselsdepartementet som har ansvaret for jernbanens kulturminner.

– I dette tilfellet opptrer en gruppe byråkrater nærmest som politikere – og overprøver glatt et mangeårige vedtak.

Når det gjelder det årlige tilskuddet til Gamle Vossebanen, ligger dette på fra fire til ti millioner kroner avhengig av prosjekter.

– Selve banestrekningen er Bane NORs eiendom, mens vi drifter og vedlikeholder den. Vi får derimot ingenting i tilskudds til det historiske materiellet oppe på skinnene.

Nå er det et bredt samarbeid med de andre museumsjernbanene i denne saken, og i tiden fremover vil ledelsen ved de enkelte veteranjernbanene følge nøye med på Bane NORs videre håndtering i saken.

Sist lørdag la damploket ut på sesongens siste tur, den såkalte skumringsturen.

Sommeren 2019 har på ny vist at Gamle Vossebanen er populær.

– Cruiseskip-turister, charterturister og ellers enkeltreisende pluss grupper fra sør i Europa. Alle er de levende opptatt av gamle tog, og har kost seg.

Museet Gamle Vossebanens hovedkvarter på Garnes stasjon . Foto: ARNE RISTESUND

Museet Gamle Vossebanens hovedkvarter på Garnes stasjon . Foto: ARNE RISTESUND

Artikkeltags