«Perle og Bruse» inntar byen

Som seg hør og bør to busser som skal kjøre mellom Bergen Sentrum og Ulriksbanens nedre stasjon i Haukelandsbakken, er én rød og én gul – akkurat som de to gondolene «Perle & Bruse». (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Som seg hør og bør to busser som skal kjøre mellom Bergen Sentrum og Ulriksbanens nedre stasjon i Haukelandsbakken, er én rød og én gul – akkurat som de to gondolene «Perle & Bruse». (Foto: TOM R. HJERTHOLM)

Av
Artikkelen er over 1 år gammel

Gul og rød og oppkalt etter «brusongene». De smørblide guttene, Perle og Bruse, er ikke lenger bare navn på gondolene. Nå er de også på Ulriksbanens nye busser.

DEL

Om østlendingene aldri så mye har «stukket av» med Hansa Bryggerier og en del av den bergenske identiteten, er det fortsatt litt igjen.

De to tilsynelatende kjernesunne kjuaguttene som har fulgt bergenserne i 84 år, lever i beste velgående.

Bare noen uker gamle

– Fortsatt like unge og friske i kinnene, og nå altså på bussene og?

– Ja, også for oss handler dette om tradisjon – en god tradisjon og en klassiker, sier salgs- og markedssjef ved Ulriken 643, Mikael Sletten.

– Det handler rett og slett det lett gjenkjennelige og om identiteten vår.

De er bare noen uker gamle, og kom til Bergen fra Barcelona, Spania.

Busser til og fra Ulriksbanen er ikke av nyere dato. Den første dobbeltdekkeren som allerede fra første stund, ble godt synlig i bybildet, ankom Bergen og nedre stasjon i Haukelandsbakken i år 2000. Da het sjefen på Ulriksbanen Thorbjørn Sirseth, far til dagens eier Christian Foss.

– I fjor kjørte vi med bare én toetasjes buss, og det viste seg fort å gi for få avganger.

Behovet for iallfall avgang hver halvtime presset seg på, og nå er det to flunkende nye og moderne busser i sving for fullt.

– Som sagt, merket vi dette for alvor i fjor. Pågangen ble for stor, og skulle vi være relevante måtte noe gjøres. Nå er vi der vi skal være med avgang hver hele og halve time fra Sentrum og kvart på og kvart over fra Ulriksbanen.

Første banen går hver dag kl. 0900 og det samme gjør første buss fra byen. Siste avgang fra byen er kl. 180, mens siste retur er kl. 1830.

De nye moderne bussene er i andre enden av skallene hva komfort angår.

Der de toetasjes bussene virket sliten og bråkete, er disse nye nærmest spesialdesignet for tett bytrafikk – og med et flott interiør.

Med mai og juni øker og interessen for å ta turer til Ulrikens topp.

Positiv til trappen

– Skjønt, vi har egentlig hatt noen finfine måneder hele dette året så langt. Den solide vinteren på Ulriken førte til økt trafikk, og med den flotte våren fortsetter oppturen. Det går rett og slett så det griner. Flere og flere har fått øynene opp for hva Ulriken har å by på.

Denne uken har en hatt noen tekniske problemer på banen – problemer som forplantet seg – og viste seg litt mer tidkrevende å få orden på.

– Og til høsten åpner «Trappen til Ulriken» ?

– Ja, og også vi på Ulriken 643 gleder oss til at Oppstemten kommer. Vi støtter den på alle måter, og er udelt positiv til den. Vi er sikre på at jo flere som bruker Oppstemten, desto bedre for oss ...

Artikkeltags