Denne sykkelen har et eget rom i huset

Artikkelen er over 4 år gammel

1300 motorsykler på Festplassen. Vinnerne av vårmønstringen står nederst i saken.

DEL

Start videoen i toppen av saken

Det var trangt om plassen rundt Trygve Tønnessens custom bike, Harley Davidson v-rod med motor utviklet av Porsche fra 2013 på Festplassen i dag.

Rundt ham sto omkring 1300 motorsykler i alle størrelser og varianter, og selv hadde han sin fulle hyre med å svare på spørsmål fra nysgjerrige forbipasserende.

En custom bike er en spesialbygd motorsykkel som skiller seg ut fra de masseproduserte syklene. De er produsert i bare ett eller svært få eksemplarer av hver.

FIKK DEN I GAVE

– Jeg fikk den i gave fra min kone i fjor da vi hadde ti års bryllupsdag, sier han med et bredt glis.

Den knall gule sykkelen er den eneste i sitt slag i hele verden, og er bygget av Lazy Boyz i Oslo. Den tas kun ut i fint vær, og bor på et eget gutterom hjemme hos familien Tønnessen.

– Du kan trygt si at jeg er over snittet interessert i motorsykler. Jeg har syv av dem, men dette er selvsagt den gjeveste. Du kan trygt si at jeg ble glad da jeg fikk den. Denne kommer jeg aldri til å selge, sier han bestemt.

– Hva koster sykkelen?

Tønnessen gliser igjen.

– Jeg aner ikke, påstår han.

– Eller, jeg har selvsagt spurt min kone, men jeg får ikke lov til å fortelle det.

POSERER GJERNE

Sykkelen har 150 hestekrefter og 1150 kubikk. Setet er litt hardt å sitte på, i følge eieren, og sykkelen brukes kun til kos.

– Jeg har den bare ute på korte kjøreturer når det er fint vær. Jeg har bare kjørt den 20-30 mil etter at jeg fikk den i august i fjor. Det er virkelig en guttedrøm å eie en sykkel som dette, sier han stolt.

Før han har vært en time på årets vårmønstring, har allerede flere motorsykkelblader tatt bilder og intervjuet ham om sykkelen, og like bak ham står en TV 2- reporter som vil ha ham med live på Nyhetskanalen.

Tønnessen bare smiler. Han poserer mer enn gjerne på sykkelen sin for ivrige fotografer.

– Det er helt fantastisk å være her. Helt overveldende gøy med så masse oppmerksomhet, sier han før han blir avbrutt av en nysgjerrig politimann.

Av mange flotte og mer eller mindre oppsiktsvekkende sykler på Festplassen søndag, var det i alle fall ingen tvil om at Trygve Tønnessens sykkel vakte stor interesse blant MC-entusiastene.

FORNØYD ARRANGØR

I fjor var det knapt 50 sykler med på vårmønstringen. I år var Festplassen full etter 15 minutter.

Det var mange brede smil og drømmende blikk å se på Festplassen i går. Men en av dem som smilte bredest, og det med rette, var primus motor bak vårmønstringen, Willy Padøy i Rolling Thunder MC.

– I fjor sto vi her med null grader, 50 motorsykler og knapt 100 besøkende. Årets mønstring blir bedre enn vi kunne drømt om, sier han og slår ut med armene.

1200-1300 sykler, så mange at parkanlegget rundt Festplassen også ble tatt i bruk, samt flere tusen besøkende gir Padøy en god dag.

– Vi hadde gått konk med ett til år som i fjor, dette er bare fantastisk. Se deg rundt, alle smiler, og folk storkoser seg. Dette er en drømmedag for alle som er opptatt av MC, sier han.

HER ER VINNERNE PÅ VÅRMØNSTRINGEN:

  • Trygve Tønnessens Harley Davidson Porsche vant to priser for sin Harley Davidson V-Rod 2004 med Porsche-motor på Vårmønstringen. Han fikk både juryens pris for Beste Harley Davidson, og vant People’s Choice.
  • Beste japanske sykkel ble Geir Hjortlands rå, ombygde Suzuki Bandit GSF 600. Den ble valgt ut til Oslo Motorshow.
  • En Ducati 900 S2 ble kåret til beste europeiske sykkel.
  • Ove Grasdal tok prisen for Beste veteran med sin blankpussede Tempo Fighter på 125 kubikk fra 1972.
  • Morten Brandt fra Roadkill MC tok prisen for Beste ombygde sykkel med sin minimalistiske BMW R100RS. Den ble valgt ut til Oslo Motorshow sammen med hans ombygde Harley Davidson Shovelhead 1981-modell.

Artikkeltags