Terningkast 4: Godt spill blant tyver og hjemløse

Fagins gutter og jenter imponerte med taktfast sang og grep om sine roller, og David Vågenes (midten) ga oss en ivrig og tillitsfull Oliver på Fyllingsdalen Teater.

Fagins gutter og jenter imponerte med taktfast sang og grep om sine roller, og David Vågenes (midten) ga oss en ivrig og tillitsfull Oliver på Fyllingsdalen Teater. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Et feiende flott ensemble drar deg inn i Olivers brutale verden i Fyllingsdalen. Men historien er skrapet ned til beinet.

DEL

Fyllingsdalen Teater går fra amerikanske «Annie» til mer brutale britiske «Oliver Twist». Det er kanskje litt uheldig å sette opp musikaler om to foreldreløse barn så tett. Men Charles Dickens' historie om fattiggutten som klarer seg i møte med grådighet og ondskap, og finner godhet både hos tyver og besteborgere, har ikke mistet sin appell. Når ensemblet er så tent som her og scenografien er en klynge engelske hus til å drømme seg vekk i, ligger det meste til rette.

Men vi fikk korthistorien om Oliver, og dessverre var det kuttet litt for mye i Olivers scener med Nancy og herr Brun i forhold til den opprinnelige historien. Dermed klarte ikke skuespillerne helt å etablere de følelsesmessige relasjonene mellom dem.

STERK NANCY

Men Karoline Stemre var sterk og overbevisende som Nancy, fattigjenten som elsker voldelige Bill. Hun burde snart få større roller å bryne seg på på bergensscenen.

Sturle Bjordal dominerte scenen som Bill Sikes, og skapte noen følelsesladde øyeblikk som var ganske skumle for de minste. Mens Even Johannessen gjorde Fagin til en mer underholdende enn slu tyv og leder. Han briljerte som sanger der han oppfordret «lett en liten lomme eller to».

Unge David Vågenes ga liv til en ivrig og tillitsfull Oliver. Han var litt ustø i solosangen i starten, men viste absolutt at han har en skuespiller i seg. Det hadde motspiller Simen Olerud til gagns, der han showet for publikum som tyven Dodger. Ingen sceneskrekk var å spore.

IMPONERTE

Fagins gutter og jenter imponerte med sin taktfaste sang og grep om rollene. De hadde fortjent å få gjøre enda mer ut av de fingerferdige tyvekunstene som sender den ferske tyven Oliver i retten.

Flere av skuespillerne på Fyllingsdalen Teater har komisk talent. Siv May Knutsen og Mats Johannessen bidro denne gang med et morsomt begravelsesbyråpar blant kistene. Og selvfølgelig ble kistene tatt i bruk. Scenografien skapt av Bernt Olaf Nesbø og ildsjelene på teatret var rett og slett fantastisk, der hus ble brettet ut og inn og gikk fra gatebilder til Fagins skjulested i raske sceneskift.

Regissør Ann-Terese Aasen har fått mye ut av de unge skuespillerne sine, som fremstår bedre og bedre i samspill med noen profesjonelle skuespillere. Talentene har god grobunn på lille, nesten ikke offentlig støttede Fyllingsdalen Teater.

Artikkeltags