Kunst med krutt

Kunstneren Morten Traavik er blitt kritisert for sitt samarbeid med Nord-Korea. I utstillingen «Ukunst» viser han flere sider, som silikonskulpturer som halvt er våpen, halvt fallossymboler. Utstillingen åpner 16. mai.

Kunstneren Morten Traavik er blitt kritisert for sitt samarbeid med Nord-Korea. I utstillingen «Ukunst» viser han flere sider, som silikonskulpturer som halvt er våpen, halvt fallossymboler. Utstillingen åpner 16. mai. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Mange mener mye om bergenskunstneren Morten Traavik. Selv synes han mye av kritikken er feig.

DEL

Den kontroversielle bergenske kunstneren Morten Traavik pakker ut silikonskulpturer som halvt er våpen, halvt fallossymboler. På gulvet står to grensestolper fra grensen mellom Russland og Norge. Galleri 3,14 viser hans verker fra 2010 til i dag under tittelen «Ukunst». Utstillingen åpner 16. mai.

22. mai er det urpremiere på Traaviks omdiskuterte Festspillforestilling «Kardemomyang» med nordkoreanske musikere.

– SLAPT OG FEIGT

– Er du et mikrofonstativ for Nord-Koreas Kim-Jong Un?

– Han er jo ikke med til Bergen, innvender Traavik.

– Men andre nordkoreanere er det?

– Mitt spørsmål til kritikerne er om de forestiller seg at alle nordkoreanere tenker det samme? Selvfølgelig gjør de ikke det. Nord-Korea er et land der den statlige sosiale kontrollen er mye sterkere enn her. Men mangfoldet av folk og hvordan de stiller seg til samfunnet er minst like stort som spennet mellom Civita og Morten Traavik, erklærer kunstneren som har besøkt landet åtte ganger.

Den liberale tankesmien Civita har kalt prosjektet «morbid sammenblanding». Civitas historiker Bård Larsen trakk paralleller til «en musikal i samarbeid med unge representanter fra Hitlerjugend».

– For nordkoreanere med ambisjoner finnes det ingen alternativ til å melde seg inn Partiet. Å moralisere over det bak et skrivebord i Oslo synes jeg bare blir slapt og feigt, sier Traavik. Han påpeker at Civita ikke har villet møte ham til debatt under utstillingen eller se «Kardemomyang». Les Civitas tilsvar lenger nede.

– «Kardemomyang» må være en av Norges mest utskjelte forestillinger som ennå ikke er laget, der kritikerne tviholder på egen uvitenhet, utbryter kunstneren.

– STILLER SPØRSMÅL

– Er det et ironisk grep å plassere nordkoreanske musikere i Kardemommeby?

– Hvis du vil, er det det. Det er også likhetstrekk i måten Nord-Korea presenterer seg selv på, og Kardemommeby. Egners Kardemommeby er preget av sosialdemokratiske verdier og gjenoppbygningen av landet på 1950-tallet. Men det har også blitt kritisert som et bilde på gruppepress. Uten å konstatere noe har jeg lyst til å stille spørsmål. Kan likhet og frihet sameksistere? Mange av grunnverdiene i sosialismen og sosialdemokratiet har den baksiden at det ikke er plass til de store avvikene, påpeker Traavik.

– Den problematikken har selvsagt ikke barna som skal være med fra Nord-Korea forutsetninger for å se, men jeg har forklart det for dem. Den nordkoreanske Komitéen for Kulturelle Forbindelser vet at samarbeidet med meg er kontroversielt, men de kommer likevel. Jeg har ikke noe å skjule, mener Morten Traavik.

Han har også fått tillatelse fra Egners familie til å bruke tekster, musikk og illustrasjoner fra «Folk og røvere i Kardemommeby».

NASJONAL SAMLING

Da Morten Traavik samlet verkene sine under tittelen «Ukunst», fant han ut at tittelen også er blitt brukt av Nasjonal Samling i utstillingen «Kunst og ukunst» i Bergen i 1943.

– Mye av kritikken mot Nord-Korea-prosjektene har hevdet at kunsten min er usunn og umoralsk, så det var litt av et sammentreff, synes Traavik.

Galleri 3,14-leder og kurator Malin Barth har savnet at Morten Traavik gis rom for å vise sin kunst i Bergen.

– Han passer godt inn i vårt program. Han løfter blikket ut av Norge og ser på andre regioner. Og han er veldig ofte aktuell. Traavik har lykkes med det mange kunstnere drømmer om, å nå ut av kunstverdenen, sier Barth.

UTEN TRAAVIK

Den liberale tankesmien Civita arrangerer et frokostmøte om Nord-Korea på Litteraturhuset samme dag som «Kardemomyang» har premiere, men har ikke invitert kunstneren Morten Traavik.

– Hvorfor ikke?

– Traavik er, som alle andre, velkommen til Litteraturhuset den 22. mai. Det har aldri vært aktuelt å invitere Traavik til å sitte i panelet på møtet. Temaet er verken han eller forestillingen hans, men menneskerettighetssituasjonen i Nord-Korea og de lidelser regimet påfører befolkningen der, svarer Civitas Bård Larsen.

– For en stund siden gikk jeg åpent ut i BT og foreslo for festspilldirektør Anders Beyer at de kunne arrangere et supplerende møte om forholdene i Nord-Korea. Vi fikk aldri svar på den henvendelsen, og da gjør vi det altså selv.

– Hvorfor ville ikke Civita være med på debatt under utstillingen hans eller se «Kardemomyang»?

– Traavik har flere ganger sagt at han tar lett på kritikk, og at han anser kritikk for å være en del av kunstverket sitt. Og jeg har ikke lyst til å være en del av hans kunstverk. Vi har takket nei til å se forestillingen hans, fordi vi ikke er i Bergen på det tidspunktet, sier Larsen.

Civita-historikeren mener det er absurd å sammenligne Kardemommeby med Nord-Korea.

– Vi kritiserer Morten Traavik og Festspillene blant annet fordi de gjennomfører et arrangement i samarbeid med det nordkoreanske regimet, med unge kunstnere som er underlagt streng sensur, og som verken har kunstnerisk eller annen frihet. Det er, etter vår oppfatning, en absurd tanke å sammenligne det han mener er et kontrollregime i Thorbjørn Egners univers og det ekstremt brutale og totalitære Nord-Korea.

– Når Traavik sier til Bergensavisen at mangfoldet av folk og meninger er minst like stort i Nord-Korea som det er i spennet mellom Civita og ham selv, vitner det om liten innsikt, mener Civitas Bård Larsen.

– REN AKSJON

Når Morten Traavik får høre Civitas svar, tror han ikke helt på dem.

– Hvem tror det er tilfeldig at de har lagt den konferansen om Nord-Korea til Bergen den dagen? De selger jo selv inn frokostmøtet sitt med at «Festspillene samarbeider med Nord-Korea», påpeker kunstneren.

– En må nesten være modig for å være så feige som Civita. Hvis en forventer at folk skal tro noe annet enn at dette er en ren aksjon fra Civitas side for å diskreditere mitt og Festspillenes arbeid for dialogbygging, må en være like virkelighetsfjern som de mest virkelighetsfjerne av de nordkoreanske generalene, erklærer Morten Traavik.

Han kjøper ikke Larsens argument om at han ikke vil være en del av hans kunstverk.

– Det skulle han tenkt på før, han har vært det i to år, sier Traavik.

– Du tar det ikke alvorlig?

– Det går ikke an å ta det alvorlig. Det er bare dårlige unnskyldninger for å tviholde på sin uvitenhet, mener kunstneren.

– Det er dypt bekymringsfullt at en tankesmie med tette bånd til den sittende regjering er så lite interessert i kunnskap og dialog som Civita er, sier Morten Traavik.

Artikkeltags