Øver på unntakstilstand under Festspillene

-Er ikke teatret en fin anledning til å øve seg på å tenke over disse valgene? Det er en slags generalprøve på virkeligheten, sier Tore Vagn Lid om Transiteatrets «beredskapsteater» under Festspillene.

-Er ikke teatret en fin anledning til å øve seg på å tenke over disse valgene? Det er en slags generalprøve på virkeligheten, sier Tore Vagn Lid om Transiteatrets «beredskapsteater» under Festspillene. Foto:

Artikkelen er over 2 år gammel

Tore Vagn Lid lager «beredskapsteater» til Festspillene. Han ser lenger frem enn terroren i Paris.

DEL

Tore Vagn Lid og Transiteatret vil fylle Cornerteateret med «beredskapsteater» og dub i åtte dager under årets Festspill. I lengre tid har de jobbet med prosjektet «Dub Leviathan!», med unntakstilstand som et stikkord.

– Noe skjer som setter regler og normer ut av spill. Det kan være på politisk nivå, som aksjoner eller terrorhandlinger, eller på privat nivå, som melding fra en kreftlege. Situasjoner faller fra hverandre og du må handle, tenke og ta valg, sier kunstnerisk leder Vagn Lid.

– Er ikke teatret en fin anledning til å øve seg på å tenke over disse valgene? Det er en slags generalprøve på virkeligheten. Mye av kriseberedskapen handler om å tenke gjennom scenariene. Vi vil tenke fremover og våge å eksperimentere med de tingene som kan skje, forteller han.

TERROR

– Inspirerer terroraksjonene i Paris til teater?

– Vi har jobbet med dette over lang tid, og ante ingenting. Slike overraskende situasjoner er umulig å forutsi. Kanskje denne type teater ikke skal ta opp det som har skjedd, men det som kanskje kan skje. Lage tankeeksperimenter og historier og gjøre det til noe man diskuterer i fellesskap, sier Heddaprisbelønte Vagn Lid.

– Hver gang sånne ting skjer, blir en påmint om den kraften som ligger i en unntakstilstand. Det som var sant i går er ikke sant i dag.

Tore Vagn Lid er også interessert i unntakstilstanden på familie- og personnivå.

– Den ansvarliggjør oss. Redaktører, journalister og lesere blir ansvarliggjort etter det som skjedde i Paris.

– Vil forestillingen gjøre folk bedre i stand til å takle krise?

– Jeg håper at den type kunstarbeid setter en i stand til å tenke klarere om seg selv og fremtiden. Da har en større forutsetning til å leve seg inn i andres situasjon, mener regissøren.

MUSIKKTEATER

Ett av de uventede grepene Transiteatret bruker, er den opprinnelig jamaicanske musikkstilen dub.

– Vi vil ta i bruk de utvidede mulighetene teatret har. Det er et ganske stort Transiteater som kommer tilbake til Cornerteateret under Festspillene, der det startet. Noe som er veldig fint, synes Vagn Lid.

Tanken er å lage «scenisk dub».

– Hele Cornerteateret blir som å invitere folk inn i et studio med miksepult, musikk, skuespillere, videodesignere og billedkunstnere, et fellesskap av ulike kunstarter. I stedet for en streng forestilling har vi tenkt å lage forestillinger som et musikkalbum. Cornerteateret blir base for en føljetong.

– Gjør samarbeidet med Festspillene at dere kan satse større enn ellers?

– Ja, det gir en arena til å drive med dette over lengre tid. Å spille teater som en føljetong kunne vi ikke gjort hvis vi hadde gjestespill på Logen, påpeker Tore Vagn Lid.

Årets Festspill arrangeres 27. mai-10. juni.

Artikkeltags