Terningkast 5: Real Ones begeistrer

Real Ones har gjort Ramirez' «Misa Criolla» til sin, og begeistrer med vakker og medrivende folkemusikk.

Real Ones har gjort Ramirez' «Misa Criolla» til sin, og begeistrer med vakker og medrivende folkemusikk. Foto:

Artikkelen er over 4 år gammel

Real Ones låter som et guddommelig indiekor. De har laget vakker og medrivende folkpop av Ariel Ramirez' spanske messe.

DEL

«Señor» synger datteren min. «Gloria a Dios» nynner jeg. Real Ones' tolkning av «Misa Criolla» har den virkningen, du får lyst til å være med.

Den spanske messen er i utgangspunktet vakker, latinamerikansk-inspirert musikk, og var argentinske Ariel Ramirez' gjennombrudd på 1960-tallet. Men bergensbandet Real Ones har løsnet litt på det stive og høytidelige ved det klassiske, og behandlet messens deler som de tidløse sangene de er, et sted mellom folk og klassisk. Kanskje kunne de sluppet seg litt mer løs, men samtidig viser de respekt for originalen.

Dette er «Misa Criolla» for en ny generasjon, som kanskje ikke skjønner den spanske gudshyllesten i bunn, men som vet hva skjønnhet og glede er.

VAKRE VOKALHARMONIER

De vakre vokalharmoniene – Real Ones er nesten et kor i seg selv – drar deg inn i stillferdige «Kyrie». Men det er rytmiske og lovprisende «Gloria» som overbeviser deg om at bergensbandet har lykkes, med sin fengende vekselsang og sitt groove, med fele og bluesy gitar. Det sakrale vokalpartiet tar deg nærmere himmelen.

Elgitarene spinner rundt messende «Credo» og trekker den i folkretning.

Real Ones har også laget to instrumentale partier som binder verket sammen, gitarveven i «Interludium 2» bygger opp mot gledesstrålende «Sanctus». Der er bandet som et guddommelig indiekor, og Gabriel Fliflets trekkspill, Hans Knut Sveens sprø cembalo og HP Gundersens pedal steel gitar får det til å svinge av hyllesten. Mens den vâre bønnen «Agnus Dei» er god å hvile i.

EKTEFØLT

Dessverre mangler teksten til messen i coveret, men hvis du vil forstå mer er den lett å finne hvis du googler «Misa Criolla lyrics». Hele messen er en lovprisning av Gud og en trosbekjennelse. Selv sier Real Ones at det var gjennom koret på Steinerskolen de ble kjent med «Misa Criolla» og la sin elsk på den.

Det er et spenstig valg av bandet som feirer 20-årsjubileum i år å gi ut sin nytolkning av Ramirez' messe som en slags alternativ juleplate. Det har vært sakrale og ekstatiske partier i Real Ones' folkpop tidligere.

På dette albumet har spellemannvinnerne gjort messen til sin, og begeistrer med vakker og medrivende folkemusikk. Nettopp fordi «Misa Criolla» er så annerledes enn alle de forutsigbare kommersielle juleplatene når den lettere frem. Det ligger noe ektefølt i bunn.

La ikke sjansen gå fra deg til å høre Real Ones spille «Misa Criolla» i Bergen Domkirke fredag kveld.

Låter: «Kyrie», «Gloria», «Sanctus».

Artikkeltags