Terningkast 5: Varm «Annie» sprer glede i Fyllingsdalen

Marthe Næss Iversen imponerte med sin sterke og klare stemme som barnehjemsjenten Annie.

Marthe Næss Iversen imponerte med sin sterke og klare stemme som barnehjemsjenten Annie. Foto:

Artikkelen er over 3 år gammel

Fyllingsdalen Teater treffer blink med Marthe Næss Iversen som en strålende Annie og Siv May Knudsen som slesk barnehjemsbestyrer.

DEL

«Annie» er på mange måter en sterk musikalproduksjon fra et teater som hovedsakelig er et amatørteater. Lykke Kristine Moen debuterer som regissør på Fyllingsdalen Teater med denne oppsetningen, og det er tydelig at hun har hatt god hånd om de unge skuespillerne.

Fyllingsdalens «Annie» har en bedre rollebesetning enn Forum Scene i fjor, og gode sangprestasjoner i de store rollene.

STERK OG KLAR STEMME

Først og fremst imponerte Marthe Næss Iversen med sin sterke og klare stemme, og varmet som den positive barnehjemsjenten Annie. Hun sang og danset som om hun ikke har gjort annet, ingen nervøsitet var å spore. «For et hundeliv» og «I morgen» ble de triumferende sangnumrene de skulle være, selv om teatret kanskje kunne spandert mer enn synth i backingmusikken. Bergensutttrykk som «Gåmann» og «småtøser» gikk rett hjem.

De fleste kjenner historien om jenten som kjemper for drømmen om å finne igjen foreldrene sine, og lykkes på et vis, mot alle odds. For at denne historien skal fungere på scenen nytter det ikke bare å ha en god barneskuespiller i hovedrollen.

GODE ROLLETOLKNINGER

Her bidro særlig Siv May Knudsen som barnehjemsbestyrer Miss Hannigan og Karoline Stemre som Warbucks sekretær til å heve forestillingen. Siv May Knudsen, som gjør comeback på scenen i «Annie», var skummelt slem der hun viftet med ridepisken og skiftet personlighet alt etter hvem hun snakket med. Karoline Stemre ga varme og verdighet til milliardærens medarbeider og Annies venninne.

Regissøren selv, Lykke Kristine Moen, gjorde det meste ut av den dumme blondinerollen Lily Plaza, komplett med spagat og poseringer. Mens Even Johannesen hadde grepet om skrytende Rooster.

Barnehjemsjentene var også en herlig gjeng, og lille Linnea Selvik sørget for en fin åpning som redde Molly som Annie må trøste.

STEPPET INN

«Annie» har ikke vært uten problemer for teatret, en uke før premieren trakk den ene rolleinnehaveren seg da han fikk jobb et annet sted i landet. Lysdesigner og skuespiller Alexander Peschina steppet inn som milliardæren Warbucks. Det er ingen liten rolle, men Peschina taklet utfordringen forbløffende godt og ga oss en keitete og følsom milliardær.

Sceneløsningen med flere rom og forseggjorte barnehjemskulisser fungerte også godt. Og med flotte sangprestasjoner og talentfulle ungdommer på alle kanter er det mange grunner for å gå på Fyllingsdalen Teater for å se «Annie».

Marthe Næss Iversen og Lovise Espeland alternerer i rollen som Annie.

Artikkeltags