– Akkurat nå er hodene våre fulle av denne festivalen, men jeg kan si så mye som at vi ser på mulighetene for at det kan bli en årlig festival, forteller Mikal Telle på kontoret til managementbyrået Made på USF Verftet. Rundt oss står kasser med plakater og flyere med alle bandene, artistene og DJ-ene som inntar huset på lørdag.
– En av fordelene dersom vi bestemmer oss for det er jo at vi kan begynne å planlegge litt tidligere, smiler han.
COMEBACK-BAND?
Brorparten av norske og utenlandske festivaler av et visst format, har som regel en eller flere gjenforente band på toppen av festivalplakaten. Gjerne toppet med en gammel ringrev. Sommerens Øya-festival i Oslo, med Blur og Kraftwerk, er et ferskt eksempel på dette.
–Dersom vi skal gjøre dette til en årlig greie, er akkurat det noe jeg synes hadde vært veldig spennende. Jeg vet jo at en del av artistene som jeg jobber med og har jobbet med er glad i artister som Jan Eggum og andre er inspirert av Bergen Beat-bølgen. Om vi skulle gjort det så ville jeg hatt et band som forhåpentligvis kunne vist litt av den gamle ungdommelige gløden.
Da den første Elleville festen ble arrangert i 1997, var det DJ-ene Bjørn Torske, Kahuun, Tore «Erot» Kroknes og Mikal Telle som sto bak arrangementet på Kvarteret. De to neste årene ble festivalen også arrangert før den ble presentert i stor skala i Grieghallen i oktober 2004. Artister som Kings of Convenience, Ephemera og Magnet sto på scenen og NRK sendte festen på nett-tv.
30 DELEGATER PÅ PLASS
2013-utgaven har fått plass til et seminar, naturlig nok kalt Det elleville seminaret. Det dukker også opp nærmere 30 delegater, inkludert britiske journalister fra heavy metal-tidsskriftet Metal Hammer og det ukentlige rockemagasinet Kerrang.
Hovedgeskjeften til Mikal Telle i dag er å være manageren til Blood Command, Razika, Sondre Lerche og John Olav Nilsen & Gjengen. I tillegg slipper han denne uken en debutsingel med bergensartisten Vilde Tuv, og Chris Holms (kjent fra Young Deams) første soloplate.
– Dersom vi bestemmer oss for å gjøre dette årlig skal det ikke stjele tid fra mitt virke som manager, sier han og understreker at han ikke står helt alene bak festivalen.
– Jeg har jobbet med bookingen og hjulpet litt på den visuelle profilen, men vi er flere som sysler med Den elleville festen.
ET SPARK BAK
Under seminaret dukker blant annet Mads Martinsen fra Oslo-baserte Amber Booking opp. Han kommer fra selskapet som håndterte Oslo Ess´intense fjorår med drøyt 200 konserter. Telle har en klar intensjon med å invitere Martinsen.
– Jeg savner band som driver på med musikk på død og liv. Oslo Ess er et særdeles hardtarbeidende band og jeg håper den sesjonen kan bidra både til inspirasjon, motivasjon og et lite spark bak.