I løpet av kommende år skal nystartede Scandinavian Seaplanes AOC AS operere syv fly i Norge. I Bergen har de valgt en velkjent flybase. Maskinene betjenes av 22 piloter og en administrasjon på åtte personer.

– Sjøfly er for vanlige folk, ikke bare de rike. Transportmiddelet passer perfekt i et land som Norge, med mye fjell og fjord. I stedet for å kjøre fire-fem timer i bil kan vi fly deg frem på 20–30 minutter. I Danmark og Canada er sjøfly et helt vanlig transportmiddel, sier daglig leder Daniel Boden til BA.

I Bergen har selskapet base på Kristiansholm i Sandviken. Ifølge Universitetsbiblioteket ble den første sjøflyhavnen i Bergen anlagt her allerede i 1934.

Dette satser det nye sjøflyselskapet på:

  • Taxi- og charterflyginger for bedriftsmarkedet.

  • Fly cruisepassasjerer til isbreer og vestlandsfjorder.
  • Fly jegere inn på Hardangervidda samt hente ut kjøtt og fisk.

Nylig godkjent

Helikopterselskapet Fonnafly slo seg konkurs i september i fjor etter at situasjonen ble forverret under koronakrisen. Fonnafly hadde sjøfly i Sandviken for noen år siden, men denne konsesjonen har nå Scandinavian Seaplanes overtatt.

Scandinavian Seaplanes AS opererte tidligere som reisebyrå og leide inn fly som ble operert av et finsk selskap. Nå er et nytt flyeventyr i gang.

– Hele luftfartsnæringen har ligget nede under pandemien. I slutten av 2020 bestemte vi oss for å danne et nytt, norsk flyselskap. Norge er bygget på sjøfly, forteller kommersiell direktør Sven Arild Wågsæther, som også er flyingeniør.

Teknisk vedlikehold skjer på Notodden.

Air operators certificate (AOC) gis av luftfartsmyndighetene til operatøren av luftfartøy. Det er en tillatelse til å fly kommersielt på linje med nystartede Flyr og Norse Atlantic.

– Scandinavian Seaplanes fikk godkjennelse (AOC) i mars. De er eneste flyselskap i Norge med bare sjøfly. De har per i dag fire fly, men har varslet at de ønsker å utvide, bekrefter kommunikasjonsrådgiver Mali Malmedal i Luftfartstilsynet.

Seks flybaser

En ny, sekundær base vil snarlig bli etablert i Haugesund. I tillegg vurderer man Stavanger, Nordfjordeid og Ålesund i 2023.

– Vi er i full gang med å bygge oss opp og er på god vei fremover, selv om det fortsatt er restriksjoner i cruisemarkedet. 16. mai hadde vi fem flyginger fra Kristiansholm i Sandviken. Kommende uke har vi 40 flyginger i Sør-Norge, sier Wågsæther.

Her er Scandinavian Seaplanes stasjonert i dag:

  • Bergen.
  • Eidfjord/Ulvik.
  • Aurland/Flåm/Vik i Sogn.
  • Bodø.
  • Finnmarksvidda.
  • Haugesund (under oppstart).

Scandinavian Seaplanes står med 75 prosent eierandel. Mosquito Air Taxi (10 prosent) og Saltenfly Bodø (15 prosent) er øvrige eiere.



Spent på utviklingen

Reiselivsdirektør Anders Nyland i Visit Bergen er spent på hvordan sjøflyene kan utfylle det kommersielle turistmarkedet, som nå er på vei tilbake etter pandemien.

– Jeg har ikke oversikt over sjøflymarkedet, men det er nok ikke veldig stort.

Prisen for en halvtimes fjord-sightseeing med sjøfly ligger fra 2300 kroner og oppover. En isbre-flytur koster inntil 12.750 kroner for 50 minutter, ifølge hjemmesiden til Scandinavian Seaplanes.

Daglig leder Daniel Boden understreker at sjøflyselskapet supplerer dagens norske flymarked.

Målet til Scandinavian Seaplanes er å knytte Vestlandet sammen med 10-seters sjøfly på strekninger som Bergen-Nordfjordeid-Ålesund, samt Bergen-Haugesund-Sauda-Stavanger og Bergen-Eidfjord-Odda. Man har på sikt planer om ruter i Middelhavet.

– Vi har godkjenning for hele Europa og kan fly til mindre destinasjoner som ikke har flyplass. Du trenger kun en flytebrygge, ingen rullebane, vei eller jernbane. Billettprisen håper vi å få ned til en tusenlapp dersom vi kan fly hyppig og med faste avganger, sier Boden.