Gir ikke opp håpet om videre verftsdrift

 Administrerende direktør                                 i Noryards BMV Pål Grimsrud (f.v.), tillitsvalgt Åge Norheim, Knut Remme (53), Stig Haaland (33) og Svein Veiseth (63) synes alle det er trist dersom verftshistorien                                   på Laksevåg nå tar slutt, og 96 ansatte mister jobben. De har ikke helt gitt opp håpet ennå.FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Administrerende direktør i Noryards BMV Pål Grimsrud (f.v.), tillitsvalgt Åge Norheim, Knut Remme (53), Stig Haaland (33) og Svein Veiseth (63) synes alle det er trist dersom verftshistorien på Laksevåg nå tar slutt, og 96 ansatte mister jobben. De har ikke helt gitt opp håpet ennå.FOTO: EIRIK HAGESÆTER

Av
Artikkelen er over 3 år gammel

– Arbeidsplassen har betydd alt for meg, sier veteran Svein Veseth (63).

DEL

Lyden av metall mot metall runger gjennom den nesten tomme verkstedshallen ved Noryards BMV.

En liten håndfull arbeidere i svartflekkete oransje arbeidsdresser og med hjelm på hodet, jobber fortsatt.

– Vi sveiser ikke, vi klinker, sånn som i gamle dager, forteller Svein Veiseth entusiastisk og viser frem deler de lager til dampskipet DS Stavenes.

– Betydd alt

Ringen er på en måte sluttet. Verftsindustrien på Laksevåg startet med dampskip. DS Stavenes ble bygget ved Bergen Mekaniske Verksted i Solheimsviken, litt lenger inne i Puddefjorden. I 1904 var det ferdig.

Nå kan dampskipet bli ett av de siste skipene som får en overhaling av rutinerte hender ved Noryard.

D/S Stavenes kan bli ett av de siste skipene som får en overhaling ved Noryards BMV.

D/S Stavenes kan bli ett av de siste skipene som får en overhaling ved Noryards BMV. Foto:

Svein Veiseth (63) har gått til jobben ved verftet på Laksevåg med glede og stolthet i 46 år.

– Det er utrolig mye kunnskap som forsvinner ut dørene herfra om verftet ikke fortsetter, sier han.

Mens øynene gløder av entusiasme og iver når han snakker om fag, blir øynene blanke når vi kommer inn på konkursen.

– Vi har nærmest vært forberedt på det, men det er vemodig når jeg har gått her i 46 år. Jeg har likt meg veldig godt, har hatt spennende og variert arbeid. Arbeidsplassen har betydd alt for meg, vedgår Veiseth.

– Tragisk

Noryards BMV har de siste to årene ikke hatt nok oppdrag til å sysselsette alle. I løpet av 2015 har verftet vært gjennom to nedbemanningsrunder med permitteringer og oppsigelser. 

Saken fortsetter under faktaboksen.

Noryards BMV

  • Noryards AS er eid av det Luxembourg-baserte selskapet Calexco S.a.r.l. Det er eid av den ukrainske forretningsmannen Konstantyn Zhevago.
  • Han kjøpte verftet fra Bergen Group i 2014.
  • BMV på Laksevåg startet som en avdeling av AS Bergen Mekaniske Verksted i Solheimsviken på slutten av 1800-tallet.
  • Verftshistorien på Laksevåg er over 200 år gammel.

KILDER: NORYARDS AS OG WIKIPEDIA

Tillitsvalgt Åge Norheim har et litt resignert drag over øynene. Han har jobbet ved verftet siden 1997.

– Konkursen er tragisk for oss som mister arbeidsplassene våre, sier han.

Verftet på Laksevåg har vært i alvorlig pengenød og fikk ikke kreditorene med på en frivillig gjeldsordning.

– Nå vil antakelig ikke kreditorene få så mye. Spørs hva som er igjen i boet når bostyrer har gjort sitt, sier Norheim.

Han har ennå ikke hørt om interessenter. Det har heller ikke direktør Pål Grimsrud.

– Hva er det verste med konkursen?

– At arbeidsplassene forsvinner. Mange som er rundt 60 kan miste AFP-rettighetene sine. Det er i så fall veldig gale. Flere er nokså utslitt og regnet med å gå av ved 62, svarer Norheim.

Fortsatt håp

Knut Remme (53) og Stig Haaland (33) er blant dem som nå trolig må begynne å se seg om etter nye jobber.

– Jeg har jobbet her siden jeg var 20, og har akkurat tatt fagbrev, så konkursen er veldig uheldig for meg. Det er sinnssykt trist, sier Haaland.

Både han og Remme tviler på om de vil finne en arbeidsplass med like godt miljø andre steder.

– Jeg er veldig usikker på utsiktene for norsk industri. Det ser ut som det blir mer og mer innleid arbeidskraft, sier Haaland.

Remme vil ennå ikke gi opp håpet om videre drift av verftet. – Vi er fortsatt optimister, slår han fast. Kollegene nikker.

– Ja, vi har en styrke i at vi kan alt, også det å reparere skip, påpeker Veiseth.

– Ingenting ville glede oss mer enn om noen kommer på banen og vil drive videre, tilføyer direktør Grimsrud.

– Jeg håper ikke det er slutt, men det ser veldig mørkt ut, fastslår tillitsvalgt Norheim.

Troen svekket

– Tiden for skipsbygging i indre byområder som Laksevåg er trolig forbi, men vi håper å finne nye virksomheter som kan spire og vokse på verftsområdet, sier Asbjørn Algrøy, administrerende direktør i Marin Eiendomsutvikling AS. De eier området som Noryards BMV ligger på.

– De hadde leiekontrakt med oss frem til 2019. Den avtalen er for øyeblikket nullet ut. Nå har vi fokus på å håndtere situasjonen som har oppstått sammen med bostyrer, sier Algrøy til Vest 24.

Ingen fremskynding

Marin Eiendomsutvikling AS presenterte i fjor sin visjon for det gamle verftsområdet på Laksevåg.

Algrøy ser for seg å bygge en ny bydel med 1500 boliger med plass til rundt 4000 beboere på det gamle industriområdet.

Saken fortsetter under bildet.

Slik ser Marin Eiendomsutvikling AS for seg Laksevåg verft etter transformasjonen.

Slik ser Marin Eiendomsutvikling AS for seg Laksevåg verft etter transformasjonen. Foto:

Uansett hvordan utfallet av konkursbegjæringen av verftet blir, vil det ikke fremskynde planene om boligbygging, understreker Algrøy.

– Nei, konkursen har ingen praktisk betydning for arbeidet med de planene. Det arbeidet pågår i det tempoet plan- og bygningsloven og prosesser i kommunen definerer, sier han.

Vil ta år

Det pågår for tiden arbeid med reguleringsplaner for området.

– Dette arbeidet er hjemlet i et byrådsvedtak. Neste steg er å starte opp med detaljregulering av gjeldende reguleringsplan med tanke på utfylling av Puddefjorden fremfor verftsområdet og næringsvirksomhet der, forklarer han.

En konsekvensutredning er en del av arbeidet, som Algrøy venter vil ta år.

– Det må være samsvar mellom vår reguleringsplan og kommunens overordnede planer for området. Dette vil ta tid, pluss minus to år.

Vil ha nye inn

I mellomtiden vil Marin Eiendomsutvikling gjerne ha inn ny virksomhet på området.

– Men jeg ser det som lite trolig at det blir snakk om skipsbygging. Tiden for det i indre byområder som Laksevåg er forbi. Det er en utvikling vi har sett over hele verden de siste tiårene. Troen vår på skipsbyggingsindustri har fått en smell. påpeker han.

I stedet ser Algrøy for seg virksomhet på mindre skala.

– Vi har allerede 42 små og større virksomheter inne på området. Vi er i en omstilling hele næringslivet, så det å finne nye virksomheter som kan vokse og spire på Laksevåg, er noe vi jobber med. Det er en del av planarbeidet vårt. Det er fristende for oss å nevne alle typer virksomheter knyttet til marin forskning. Vi ser for oss en symbiose mellom marin forskning og maritime virksomheter. Det vil kunne gi området en boost, sier Asbjørn Algrøy.

Artikkeltags