– Anlegg er den store mangelen. Uten det, føler vi ikke store håpet i Bergen.

Matias Oppedal har dratt BA ut på parkeringsplassen ved bybanestoppet på Sandslimarka. Han løper rundt med noen kjegler, og maser alle i gang. Noen titalls barn og unge skrider ivrig til verks.

Guttene August Kvamme, Andreas Larsen og Magnus Haugen svinger seg gjennom treningsøkten.

Rulleski er ikke lenger en obskur syssel, du ser det overalt. Det har blitt skisportens svar på hvordan en kunne trene som en helårsidrett, som fotballen med sitt kunstgress.

I fjor sommer fikk skisporten gjennom en svært viktig sak for dem. Byrådet satte av elleve millioner til en ny rulleskibane på Stend.

– Kommunen har hele tiden vært positive. Vi fikk høre at det kunne være klart til skolestart 2021. Så skulle det hvert fall stå klart til våren 2022. Så hørte vi skolestart. Nå blir det ikke det, heller. Da begynner vi å se et mønster. Det er fortvilende. Både på grunn av sikkerheten, men også for rekrutteringen til sporten. Det har vært frafall etter pandemien, og det må vi motvirke, sier Oppedal.

Farlig på veien, uønsket på gangstiene

I mellomtiden trener Fana ILs langrennsgruppe, som teller opp mot 200 medlemmer, på vei, gangvei og parkeringsplasser. Det er langt fra ideelt.

Eller trygt, alltid.

Grus, trafikk, hvite striper som blir såpeglatte ved regn, bekkalokk, biler, syklister, fotgjengere, hunder i bånd, fortauskanter – listen over hindre er lang.

De har heller ikke lyst til å sende barn og unge ut på veien.

– Om du er én trener med ti-femten tenåringer på en landevei, føler du på det. Det har skjedd ulykker i Norge før, og vi frykter for neste. Vi har heldigvis vært skånet for alvorlige hendelser selv.

Skiforbundet jobber for å få et helårsanlegg til Bergen. Det vil si et skikkelig rulleskianlegg som blir et langrennseldorado på vinteren takket være snøkanon og kunstsnø.

Får kjeft på sykkelveien

Noen av de eldste i treningsgruppen, Hanne Martinsen (15), Oskar Kvamme (17) og Unn Berre (15) venter utålmodig på Stend-løypen. Der håper også Fana IL å etablere et miljø som gjør at barn, unge og voksne møtes og får et fellesskap – som idretten på sitt beste er.

– Det er veldig kjipt at den ikke er ferdig, synes Hanne.

– Vi får mye kjeft når vi går på sykkelveien. Det er ikke så gøy, følger Unn opp.

– Bilistene kjefter på syklistene, syklistene kjefter på dere?

– Ja. Og alle som går!

– Dere er i veien, rett og slett?

– Ja ... Vi hadde trengt vår egen vei. Det oppstår situasjoner der vi må ut av veien, forteller Oskar.

Større enn Voss

Men Bergen er ikke noen vintermetropol, og blir det aldri. Hvorfor skal kommunen i det hele tatt legge til rette for dette?

– Det er bare å sjekke Totland på vinteren. Og Facebook-siden til Totland parkering. Det er 18.000 medlemmer. Det er stor interesse for ski. Langrennsgruppen vår er den største i hele Hordaland, påpeker Oppedal.

– Større enn gruppene i OL-bygden på Voss?

– Ja. De fleste tror sikkert at det er motsatt, men nei. I skirennene i vår krets, har Fana IL omtrent halvparten av alle deltakerne.

Løypene på Totland og Frotveit har blitt utvidet de siste årene. Det hjelper når det først er snø, men når bergenserne valfarter dit blir det også problemer for dem som trener.

– Når halve Bergen er på Totland, er det vanskelig å få til gode økter der, påpeker Oskar Kvamme, som oppsummerer situasjonen slik:

– I Bergen har vi spiriten, trenerne og ildsjelene. Vi mangler fasilitetene!

Fra etat til etat i kommunen

I utgangspunktet er det snakk om et enkelt idrettsanlegg, med asfaltering og noen doseringer og forhøyninger i terrenget på de eksisterende gårdsveiene.

Og pengene er der. Er det ikke bare å sette i gang?

– Det ble litt mer innviklet enn som så, medgir leder for anleggsavdelingen i idrettsetaten i Bergen kommune, Sondre Haugland.

De venter nå på Plan- og bygningsetaten, som må behandle dispensasjon og rammetillatelse for anlegget. Det er blant annet et gammelt nedgravd bossdeponi i området, endring av brukstillatelser, nærhet til vei samt landbruksinteresser.

Saken er ventet ferdigbehandlet før sommeren.

– Vi er spente på utfallet der. Dersom vi får dispensasjon og rammetillatelse, er målet å sette prosjektet ut på anbud på høsten og ha ferdigstillelse neste år, anslår Haugland og leder for idrettsetaten, Torbjørn Iversen.