Kjønns-apartheid

En muslimsk jente på skolebenken for å lære fra Koranen, i landsbyen Bwejuu i Zanzibar, Tanzania (2. desember 2007).

En muslimsk jente på skolebenken for å lære fra Koranen, i landsbyen Bwejuu i Zanzibar, Tanzania (2. desember 2007). Foto:

Av
Artikkelen er over 12 år gammel

Unge jenter i en brennende skolebuss får bare brenne i hjel, siden de ikke lenger ville være sømmelig påkledt hvis de ble reddet.

DEL

Kronikk Et voldtektsoffer ble i november idømt 200 piskeslag og seks måneders fengsel. Velkommen til noen skrekkhistorier om kjønns-apartheid i Saudi-Arabia.

EN GANG i tiden, i et land som het Sør-Afrika, var det hudfargen som avgjorde hvor du bodde, hvilke jobber du fikk lov til å ta og om du hadde stemmerett.

Anstendige land rundt i verden bekjempet ondet med å gjøre Sør-Afrika til et paria-land. Landet ble utestengt fra globale begivenheter som Olympiske leker. Forretningsliv og universiteter boikottet Sør-Afrika. Dette var med på å ødelegge landets økonomi og å isolere regjeringen, som opphevet apartheid-lovene i 1991.

Nå, i et land som heter Saudi-Arabia, er det kjønnslig apartheid som er problemet, men det internasjonale samfunn ser på i stillhet og gjør ingen ting.

SAUDI-ARABISKE KVINNER får ikke stemme, får ikke kjøre bil, de får ikke behandling på sykehus uten skriftlig tillatelse fra en mannlig beskytter. De får ikke studere de samme fag som menn og de er utestengt fra visse yrker.

Saudi-arabiske kvinner er fratatt de samme rettigheter som «svarte» og «fargede» var fratatt i Sør-Afrika, men likevel hører kongeriket hjemme i det samme internasjonale samfunnet som sparket ut Pretoria.

For å forstå denne dobbeltmoralen trenger vi ikke gå lengre enn til saken om 19-årig Saudi-arabisk kvinne som ble offer for en massevoldtekt i fjor.

Til tross for at hun ble bortført og voldtatt av syv menn, ble hun dømt til 90 piskeslag fordi hun var i en bil sammen med en ubeslektet mann før hun ble bortført. Saudi-Aabias ultra-ortodokse fortolkning av islamske lover foreskriver et strengt kjønnsskille.

I tillegg var den unge damen så uforskammet at hun tillot seg både å anke saken og å fortelle om den til media, så i appellretten tidligere i november ble straffen økt til 200 piskeslag og seks måneders fengsel. Hennes forsvarer, en fremstående forkjemper for menneskerettigheter, ble suspendert og må svare for seg til en disiplinærkomite.

HVA MED DEM som bortførte og voldtok jenten? De fikk mellom to og ni år i fengsel, mens voldtekt normalt fører til dødsstraff. Retten sa at den ikke idømte dødsstraff på grunn av «mangel på vitner» og fordi «det ikke forelå tilståelser».

Farida Deif, en forsker i kvinneavdelingen i Human Rights Watch, som intervjuet både voldtekstofferet og forsvareren grundig, fortalte meg at en av voldtektsmennene til og med hadde filmet overgrepet med mobiltelefonen, men dommerne nektet å godta filmklippet som bevis.

Noen få regjeringer her og der har fordømt rettens avgjørelse, men du kan være sikker på at Saudi-Arabia igjen vil være der nå OL åpnes neste år – selv om deres kvinner er utestengt fra landslaget. Verden vil fortsatt dyrke kongedømmets representanter uten å nevne et kritisk ord.

Bare med å si ja til å delta i Annapolis-konferansen om Midtøsten denne uken skapte Saudi-Arabia overskrifter verden rundt.

DEN ENKLE forklaringen på at verden er apatisk til hvordan Saudi-Arabia behandler sine kvinner, er at landet sitter på verdens største oljereserver.

Den mer vanskelige forklaringen, den som mange land forsøker å unngå, er at hele verden har gått på saudi-arabernes feite historie om at det er religionen som gjør at de behandler sine kvinner slik som de gjør.

SOM MUSLIM er jeg konstant forundret over at jeg tilber den samme Gud som saudi-araberne.

Islam kan ha blitt til i Mekka – i dagens Saudi-Arabia – men landets forvridde tolkning av min religion er et perverst forsøk på å underkjenne alt godt som står i profeten Muhammeds budskap.

Hvilken Gud ville straffe en kvinne for voldtekt? Det er spørsmålet muslimer må stille Saudi-Arabia. Hvis det ikke er muslimer som spør, vil landet bare komme med den feite bløffen som verden har gått på tidligere.

Det er enkelt å rive fra hverandre det saudi-arabiske presteskapets påstand om at det er islam som rettferdiggjør deres utrolige behandling av jenter og kvinner.

INDONESIA er verdens mest folkerike muslimske land. Der har kvinnene rettigheter som saudi-arabiske kvinner bare kan drømme om. De står på TV og leser vers fra Koranen. I Saudi-Arabia er lyden av en kvinnestemme betraktet som syndig.

Saudi-Arabias naboer – Egypt, Syria og Forente arabiske emirater – er land der flertallet av befolkningen er muslimer. Kvinner kjører bil, de stemmer, de er dommere og har ministerposter.

Det internasjonale samfunnet må ikke glemme de mange tapre saudi-arabere slik som voldtektsofferet, hennes advokat og de aktivistene som igjen og igjen stiller spørsmål ved undertrykkingen fra regjering og presteskap.

DERES MOT fortjener samme støtte som verden ga til anti-apartheid-aktivistene i Sør-Afrika.

Heller ikke ofrene for Saudi-Arabias utrolige overgrep må glemmes. I 2005 omkom 15 jenter da offiserer i moralpolitiet ikke ville slippe dem ut av en brennende skolebygning. De hindret også brannfolkene fra å redde dem, fordi jentene ikke bar hodesjalet og den svarte kappen som alle kvinner må bruke utendørs.

Hvor mange flere jenter må dø og hvor mange flere kvinner bli voldtatt før det internasjonale samfunn setter navn på denne formen for kjønns-apartheid, og fordømmer den slik at det merkes?

Som muslim er jeg konstant forundret over at jeg tilber den samme Gud som saudi-araberne.

Artikkeltags