- uLIDLig bra!

Artikkelen er over 14 år gammel

Hun skjønner ikke, SISSEL SOLBERG-JOHANSEN, at det finnes folk som vil aksjonere mot den tyske matvaregiganten Lidl, som er på full fart inn i det norske markedet. Alt som gjør maten billigere og utvalget større bør ønskes hjertelig velkommen.

DEL

Kronikk Mange nordmenn skjelver i knærne for tiden, for den tyske dagligvarekjempen Lidl er i ferd med å etablere seg på norsk jord. Over 100 aktivister i Hordaland arbeider hardt for å knekke kjeden. Det kommer de selvsagt ikke til å lykkes med.

Hvorfor er vi så skeptiske til Lidl? Liker vi ikke å handle billige matvarer? Liker vi ikke at Rimi og Rema får konkurranse? Liker vi ikke tyskstyrte arbeidsplasser? Tror vi dette er nok en tysk okkupasjon?

Hva er problemet? Rent bortsett fra at bygningene som oppføres er stygge nok til å skremme fanden på landeveien, byr den nye matvarekjeden på mange fordeler.

Her kan man kjøpe billigere mat. Argumentet burde være godt nok til å overbevise de fleste. Skjerpet konkurranse i markedet vil alltid komme kundene til gode, så hvorfor aksjonerer forbrukerne?

En annen fordel med Lidl er at det blir innført nye produkter i handelen. Kanskje noen av dem til og med har en bedre kvalitet enn de norskproduserte? Kanskje billigproduktene kan bli flere og bedre? Skulle du finne ut at Landlord-produktene likevel er de beste i verden, er det bare å handle dem på Rema. Hvis de holder seg i konkurransen, da.

Hvis ikke argumentene om billigere matvarer og nye produkter overbeviser deg, kan muligens argumentet om økt sysselsetting gjøre det? Lidl ansetter flere hundre mennesker i Norge. Det må da være godt for noe.

Er det noen som burde lenke seg fast i inngangsdørene til Lidl og rope skamord til forbipasserende, er det Rimi-Hagen og Rema-Reitan. Det gjør de imidlertid ikke. De sier at de ønsker konkurrenten velkommen, og lover å kutte prisene på sine matvarer ytterligere i konkurransen om kundene. Oops, du har vel ikke glemt at deler av Rimi-kjeden allerede er solgt til utlandet? Vi er allerede invadert, og du har muligens allerede støttet overgrepet.

Hva så med de norske matvareprodusentene? Tror vi at de ønsker Lidl velkommen? Bedrifter som Orkla, Toro, Gilde, Prior, Hansa og Tine frykter nok Lidls tyskproduserte merkevarer. Kanskje det er disse leverandørene som burde protestere? De om det.

Mange frykter at konsentrasjonen av billigkjedene vil føre til dårligere kvalitet og forflatning av tilbud. For min egen del håper jeg på det motsatte. Da vil muligens de kjedelige billigkjedene åpne folks øyne for kvalitet og variasjon.

Varer som melk, dopapir og andre kjedelige nødvendigheter blir billigere. De kjøper vi på Lidl, Rema eller Rimi. Parallelt øker forhåpentligvis interessen for delikatesser som friske grønnsaker og frukt, fersk fisk og indrefilet.

De kjøper vi hos fiskehandlere, hos slakteren eller på et kvalitetssupermarked. På den ene siden av innkjøpene herjer vi altså rundt og fyller handlevogner uten å betale for mye, for siden å bruke større deler av budsjettet i de mange delikatessebutikkene. Dermed vil livet på fisketorvet og hos slakterne yre, og tilbudene der øke.

La være å knytte fremmedfrykt til utenlandske bedrifter som vil prøve lykken i Norge. Vi trenger konkurranse og spissing av egne prestasjoner. Lidl vil kunne tilføre en fornyet kamp om forbrukerne i samfunnet. Det er vel flott at noen slåss om vår gunst?

Er du fremdeles skeptisk? Da bør du bare stålsette deg for neste matvaregigant som inntar norsk jord: Franskmennene kommer snart på markedet med franske matvarer til lave priser. Hvordan skal dette gå?

Er det okkupasjonsfrykten som regjerer hos deg, får du i hvert fall trøste deg med at kampen mellom tyskere, nederlendere og franskmenn senker risikoen for et enevelde. God handel.

Artikkeltags