Gå til sidens hovedinnhold

Fra mandag kan det bli flystreik

Artikkelen er over 8 år gammel

Fra mandag kan det bli flystreik. Skal du ut å reise, er det viktig å vite hva du har krav på.

Hvis partene ikke blir enig, er det klart for streik i Norwegian fra mandag 4. november.

Men selv om du blir rammet av streik, har du klare rettigheter.

Her er Forbrukerrådets oversikt over dine rettigheter som flypassasjer:

  • Hvis flyavgangen blir forsinket over fem timer eller kansellert som følge av streiken, kan du enten få pengene tilbake eller alternativ transport.
  • Hvis du fortsatt ønsker å fly, kan du kreve å få billett på en annen flygning så snart som mulig eller på et senere tidspunkt.
  • Reisen skal være av samme kvalitet som den du opprinnelig kjøpte. Kjører du f. eks. business, har du krav på samme standarden.
  • Velger du å få pengene tilbake, skal du få pengene innen syv dager.
  • Hvis forsinkelsen på reiseruten blir over to timer eller avgangen blir kansellert, har du krav på mat og drikke eller overnatting med transport.
  • På lengre reiser behøver ikke flyselskapet å tilby dette før forsinkelsene er over tre eller fire timer – avhengig av reisens lengde.
  • Du har også rett til å få dekket utgifter til to telefonsamtaler, men det er nok mer kuriosa i dagens mobiltelefonsamfunn...

– Men husk at en streik kan fort bli avblåst, sier Ingeborg Flønes direktør for forbrukerservice i Forbrukerrådet.

– Har du ikke fått beskjed om at flyet ditt er innstilt, anbefaler vi deg å møte opp på flyplassen som vanlig.

Får du ikke det du har krav på, må du klage til flyselskapet. Fører ikke din klage fram, må du klage der forsinkelsen eller kanselleringen skjedde.

Har hendelsen skjedd i Norge går du til Transportklagenemnda.

Reiser du i Norge, finner du også informasjon om flyreisen din på Avinors hjemmesider (eller sjekk ut flyplassens hjemmeside).

Strander du på en flyplass i Europa må klagen i utgangspunktet behandles der.

Du får mer informasjon om hvor du skal henvende deg på hjemmesiden til Forbruker Europa, som hjelper deg når du har kjøpt en vare eller tjeneste i EØS-området.

Kommentarer til denne saken