Gå til sidens hovedinnhold

Nyasfaltert vei høyere enn sikringskanten

Artikkelen er over 8 år gammel

Bussjåfører gruer seg til å kjøre den livsfarlige skoleruten

På fylkesveg 694 mellom Reed og Årdal i Gloppen ble det lagt ny asfalt i sommer.

Resultatet er at veibanen ligger en centimeter høyere enn støpekanten som skal sikre at biler ikke sklir i Breimsvatnet som ligger fire-fem meter lenger nede, skriver Firda.

– Deler av veistrekningen er livsfarlig, og partiet i Seimestranda er et av dem, forteller sjåfør i Firda Billag, Oddvin Førde.

Når han kjører bussruten mellom Årdal og Reed passerer han gjennom Seimestranda fire ganger daglig med skoleelever på vei til og frå skolen som passasjerer.

FRYKTER VINTEREN

– Veibanen er svært smal, og kommer bussen på gli over kanten, går den rett i vannet siden ingenting kan stoppe utforkjøringen. Jeg ser frem til vinteren med gru. Vi vet at nyasfalterte partier er spesielt skumle fordi fersk asfalt blir glattere når det fryser på enn den som har ligget i noen år, sier Førde.

Seimestranda er et av flere parti på strekningen der veien går tett ved Breimsvatnet. På flere av disse partiene er veibanen sikret med skrensekanter og høyere støpekanter, men der gamle støpekanter er eneste sikring stikker disse sjelden mer enn 20 centimeter over veibanen.

Dette er fordi kanten har sunket, men det er også en følge av asfaltering uten at gammel asfalt blir slipt bort.

– Disse få centimetrene er null verdt hvis en buss eller et annet kjøretøy mister kontrollen, sier Førde.

HÅP OM RASK LØSNING

Byggeleder i Statens vegvesen, Steinar Håvik, er orientert om situasjonen på veistrekningen.

– Strekningen vil bli merket på de farligste stedene som en midlertidig ordning. Den er også blant de strekningene der vi anser det som svært ønskelig med rekkverk, sier Håvik.

Han kan derimot ikke love at prioriteringen blir høy nok til at det blir satt i gang arbeid denne høsten.

– Det er utarbeidet et forfallsregister som er oversendt fylkesledelesen, og dette blir vurdert i disse dager. Det er mange dårlige strekninger på fylkesveiene rundt om i fylket, men de verste strekningene på veien mellom Reed og Årdal har prioritet. Om den når opp blant de som får midler når restpotten for 2013 skal fordeles vet jeg ikke. Viss den når opp kan det være håp om at arbeidet med å sikre de mest utsette delene kan komme i gang allerede i høst, sier Håvik.

Kommentarer til denne saken